Bra objektiv till canon?
Hej :)
Jag har länge funderat på att på att avancera med ett nytt objektiv då jag inte alls trivs med standard objektivet. Så jag vill gärna veta allt om vad man ska tänka på när man köper objektiv och om ni har några förslag :)
Jag har en Canon EOS 1000D och vad jag letar efter för objektiv är något med ganska zoom, sen är jag inte alls säker på om objektivet gör så mycket men gärna något som man får bättre bildkvalité med :) Sen om det finns såhär att man lättare kan fota i mörker/ridhus osv.. Är inte alls bra på det här med objektiv, men tänkte att ni säkert är bättre ;)
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Hej Julia och välkommen.
Först vill jag säga att jag tittade lite på din sida med bilder, och jag är djupt imponerad. Du har väldigt många mycket bra bilder. Jag tycker att loggan stör, men ditt bildsinne är helt klart mer utvecklat än vad jag hade väntat mig av en tolvåring. Jag tror att du kan komma långt om du vill satsa på fotografering.
"Ganska zoom", jag antar att du menar att du vill ha längre brännvidd än den vanliga zoomen som brukar följa med en 1000D. Zoom betyder bara att man kan ställa om bildvinkeln genom att ändra objektivets brännvidd. Det följar oftast med ett zoomobjektiv med kameror numera, men det brukar vara ett rätt kort objektiv som går från 18 till 55 mm brännvidd. Du vill antagligen ha längre, för att kunna få kaninen att fylla bildrutan på lite längre håll.
Det är inte direkt enkelt att uppfylla det andra kravet, mörker och ridhus. I korthet finns det nog egentligen inget telezoomobjektiv som passar din kamera och är bra för att ta bilder inomhus i det ljus som råder. Det finns flera objektiv med fast brännvidd, dvs man kan inte zooma, men kan få stor ljusstyrka, en öppning som släpper in mycket ljus. De är inte billiga.
Och bättre bildkvalité än bilderna som du visar på din websida? Skojar du? De är ju faktiskt jättefina, och bättre kvalité lär du inte få med andra objektiv, men kanske lika bra. Det är ju inte objektivet eller kameran som bestämmer hur bilden ska bli, utan i mycket högre grad den som står bakom kameran.
Om du kan hitta på en budget, vad det får kosta, så kan du säkert få förslag på objektiv, men generellt är det alltid dyrare med objektiv som har hög ljusstyrka och zoom, eller hög ljusstyrka till lång brännvidd. Undantaget är 50 mm f/1,8 som är mycket prisvärt, men inte har längre brännvidd än ditt kitobjektiv. Men om du bara har kravet att det ska vara lättare att fylla rutan med en kanin under goda ljusförhållanden, så kan en telezoom som inte är jättedyr kanske passa. Om du vill ha ett zoomobjektiv som går att använda i ridhus så blir prislappen ganska hög.