Varför blir bilder brusiga?
Jag har lite problem med brusighet och kornighet på bilder ibland… Ibland är dom hur fina som helst men ibland blir det en del kornighet och det beror inte på iso:n det vet jag :) Vad finns det mer som gör att dom blir lite brusiga? Tips och knep för att inte få dem så?
Underexponerade/mörka bilder ser ofta brusigare ut än andra, speciellt på högre iso. Är du säker på att kameran inte haft autoiso påslaget så bilderna ljusas upp automatiskt genom att iso höjs? (Sorry, måste bara fråga då det är en ganska vanlig miss, många tror de har ställt in ett lågt iso och så skjuter kameran ändå på iso 1600).
Sen kan man ju använda brusreducering en del för att få ner bruset en del. Lightroom 3 har bra brusreducering, men man får vara lite försiktig med reglagen så det inte börjar se för plastigt ut.
Men underexonering är mitt bästa tips på sånt som gör att bilder ser brusigare ut utöver höjt iso.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Vad pratar vi för kamera?
Det kan även vara så att bilderna blir underexponerade och kamerans programvara försöker rätta till detta och höjer ljuset i efterhand, då blir det brus.
okej :) jag vet inte, camera RAW för photoshop CS5 så det bör ju vara ganska nytt!
Förlåt men kollade nu efter inställningarna för bilderna i Bridge, så himmla bra när man fotar i RAW och kan gå tillbaks och kolla… märkte att jag måste varit slarvig och ändå lyckats få hög ISO, hade på iso 3200… Fotade i mycket mörker kvällen innan på Liseberg men jag brukar ändå vara noga med att kolla alla inställningar och rätta till dem innan jag börjar fota men i guess jag var slarvig i detta fallet. Som tur var var det bara lite snabba bilder på mig och min pojkvän så vi kan egentligen ta nya när som helst men synd ändå för vissa blev förutom färgerna/bruset väldigt bra. Men tack för era tips, ändå tänkvärt ju!
Här är en bild så ni förstår hur brusiga och "fula" bilderna blev i kvalitén, ändå är detta efter redigering. Men de flesta har jag ändrat till svartvit eftersom det då inte ser lika farligt :)
Jag tycker inte det där är speciellt brusigt. Mindre än man normalt skulle vänta sig av en bild tagen på iso 3200. Var glad att du har en så pass modern kamera som ger så där bra kvalitet på högsta iso!
Bilden blir inte sämre av lite extra brus, så länge du inte ska sälja den till nån bildbyrå med rigorösa kvalitetskrav.
Det är klart att det irriterar att märka att man använt på tok för högt iso helt i onödan, men om bilden är bra i sig - so what? Ingen bryr sig om lite brus om bilden i sig är bra. Bortsett då från dom där bildbyråerna då… 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#6 Haha jo ioförsig, men jag stör mig lite på sånt eftersom jag vet att bilden kunde blivit ännu bättre och klarare. Nu när bilden är lite gråare märks det inte så mycket, men annars så blir det röda i hans tröja på vissa bilder fult och konstigt pågrund av kvalitén tyvär… Men tack ändå :) Skönt att det kanske inte var det värsta dådå…
Tack för all hjälp!