Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-nybörjare
Läst 1435 ggr
millerflip
0

Bronica ETRS - analog mellanformats test

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gett mig in i den analoga världen! Köpt en Bronica ETRS mellanformats kamera. Här är ett foto från den första test rullen, svartvit Ilford Delta 100. Vad tycker ni? Kritik, tips och förslag är välkomna!

uffelarsen
2

Riktigt nice! jag hade dock gjort en rejäl beskärning med bara flickan och träden som bakgrund. Men fin som tusan var den.

ettlitetalias
1

Usch vad avundsjuk jag är! Håller för fullt på att spara ihop till en egen. Verkligen en suverän kamera att jobba med.

Trevlig bild, men är filmen verkligen så kontrastrik, eller är den efterbehandlad i datorn? Den ser så "digital" ut menar jag. Men fin skärpa och trevligt ljus!

Vilken glugg har du, och är det wlf eller prisma du använder?

millerflip
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar!

Jo, jag har efterbehandlat den lite i Lightroom. Ville testa och se hur det blev.

Bronican är en kanon fin kamera. Det är en Bronica ETRS med prisma AE-II, jag har. Jag köpte den på Ebay från England för 2300:- Helt OK pris, tycker jag.

Hela den analog biten är helt ny för mig… Helt ny värld att utforska! Jätte kul!

Här är orginal bilden, utan någon efterbehandling.

millerflip
0

Sorry, glömde gluggen…  Zenzanon EII 1:2,8  75mm

ettlitetalias
0

Ja, det var ju inte så farligt! Fint köp :) Analogt är verkligen kul, och jag tror man "automatiskt" tar bättre bilder när man inte kan se resultatet direkt och ta om bilden om den inte var som man tänkt sig.

pellepiano
1

Jättefin bild. Jag som är så svag för kort skärpedjup fick mina fiskar varma eller vad man säjer. Häftigt.