Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 730 ggr
gaabriellaaa
0

Är det ett bra objektiv?

en enkel fråga bara, är AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED ett bra objektiv? Glad

JazzBass
0

Ja. Det är ett bra objektiv som ger riktigt bra bildkvalitet. Det har dock två nackdelar: Det är inte så snabbfokuserat och ganska ljussvagt. Det första gör det lite knepigare att få till bra skarpa bilder på motiv som rör sig snabbt, det andra gör det svårare att fånga rörliga motiv i sämre ljus utan blixt då man vill ha kort slutartid. Men stabilisatorn (VR) gör å andra sidan att man kan få skarpa bilder statiska motiv med längre slutartid vid handhållet foto än man skulle få utan VR.

Kortfattat är det ett mycket bra objektiv för pengarna. Slår klart tredjepartsobektiven i samma prisklass.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gaabriellaaa
0

Okej tack för svar! Fick nämligen detta objektiv idag men har inte kunnat prova det än så kände att det kunde vara kul att höra andras åsikter Glad Lite synd detdär med att slutartiden kan bli svår att få kort eftersom det jag fotar mestadels är saker som rör sig (kaninhoppning och mina kaniner) men vid bra ljus borde det väl funka fint ändå? Glad

gaabriellaaa
0

har en annan, lite pinsam fråga nu Tyst
Om någon frågar mig vilket objektiv jag har, ska jag då skriva hela "AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G IF-ED" eller går det att "korta av" det på något sätt, för sådär långt brukar väl folk inte skriva?

JazzBass
0

Det kortaste som alla förstår är AF-S 55-200 VR. Men jag rekommenderar ändå att skriva AF-S 55-200/4-5,6 VR, bra att få med ljusstyrkan även om det i det här fallet inte finns nåt ljusstarkare med exakt samma omfång.

Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

gaabriellaaa
0

tack så mycket! :)