Sony vs Canon kamera
Hallå!
Det är såhär. Jag har en Sony a300 systemkamera som jag köpte för ca 2 år sen.
Jag har inte riktigt kommit överrens med den så nu är jag sugen på att byta.
Då är min fråga, vilken Canon modell ska jag köpa om jag vill ha en som är snäppet bättre än den jag har nu? :)
Hej…
Vad är det som du inte kommer överens med Sony kameran?
Vad är det sedan som du tror att Canon gör bättre än Sony?
Jag anvämder själv Sony a200 och en a850, där ser jag inte något konstigt som skulle kunna vara bättre på en annan kamera, om man inte går på ISO som jag själv tycker Sonyn är dålig…
Har du provat att ändra lite inställningar på din a300, för jag fick ändra lite på min a200 och efter det så blev det en skilnad….
Po..
Vilka inställningar gjorde du på a200 då?
Jag kan inte riktigt beskriva vad jag inte gillar med sony. Det var den första systemkameran jag köpte så visste inte så mycket om något då.
Hej..
Dom inställningarna jag har gjort det är att gå in i Kreativa inst. - Standard och dra upp kontrast, mättnad till 1 och skärpa till 1-2. Exponeringskompensation har jag ändrat lite oxså beroende på fototillfället…
Sen så är det lite vilka objektiv du kör med, jag har själv Sigmas EX objektiv 50mm 1,4, 85mm 1,4, 70-200mm f2,8. Bla.
Där ser jag skilnad om inställningarna ligger på noll eller om jag har dragit upp dom..
Mitt tips är att behåll din a300 tills du vet vad du inte gillar med den. Jag trot inte du blir lyckligar av att skaffa en från ett annat märke, bara för att du inte kommer överens med den. Sen är det en sak till, det är att nu vet jag inte hur mycket du kan om kameran och fotografering. Kan du inte grunderna om hur ISO, slutare, bländare funkar så blir det inte bättre med en ny kamera.
Men men…behöver du hjälp eller tips så hjälper jag till.
Po…
Jag har en gammal Sony a100 som jag trivs rätt bra med, har kompletterat med en HVL-F58 blixt och lite minolta objektiv. Har väl funderat lite på att byta upp mig men det kostar ju en del och det man får som är bättre är ju i princip ISO egenskaperna eller om man byter till en semi-pro modell så brukar väl AF bli lite snabbare och så.
Håller med andra ord med föregående, visst kan man irritera sig på saker med kameran eller hur den känns men kan du inte specificera vad så är det stor risk att du drar på en likande nit med nästa kamera.
Hälsningar
Mattias

Problemet är att så länge du inte kan specificera vad som du saknar i din nuvarande kamera så vet du ju heller inte vad du ska leta efter i den nya.