Ljusreflektioner i bilder
Det blir ljusfläckar på vissa bilder som jag tar på julgranen, antar att det är reflektioner från belysningen eller något men varför blir det så? Det förstör ju bilderna. :( På bilden finns det 4 röda sådana på var sin sida om hunden.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Har du något filter på objektivt? Mattias
Jag har bara en UV-lins på.
Hälsningar Olivia
Det är lätt att drabbas av ljusreflektioner på motsatt sida om mittpunkten av bilden. Olika objektiv hanterar såna här situationer olika bra, men det man definitivt inte ska använda vid såna här tillfällen när ljuskällor syns på bilden, är UV-filter (eller andra filter). De förstärker eller skapar lätt såna här ljuseffekter. Det har jag personlig erfarenhet av. De bästa UV-filtren skadar inte bilden nämnvärt, men billiga filter med dålig antireflexbehandling kan förvärra reflektionerna avsevärt.
Bifogar en gammal och riktigt dålig bild men där ljusreflexerna som skapades huvudsakligen av ett dåligt Dörr UV-filter syns tydligt.
Edit: Började rota bland mina gamla bilder medan jag skrev inlägget så jag såg inte #2 innan jag postade. Mitt tips är då alltså att skruva bort det där filtret och se om det är nån skillnad.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#3 Testade nyss utan UV-linsen och det blev inga reflektioner! :D Då vet man det nu haha.
Tack för svar. :)
Hälsningar Olivia
Vad bra att det löste sig! Fin gran och hund förresten. 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack så mycket! 
Hälsningar Olivia