Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1179 ggr
Sevgilims
0

Objektiv till Nikon D60

Kanske detta finns någonstans i en tråd här på sidan… Sorry i så fall - är inte så hemma här men vänder mig hit för att få tips.

Jag har en Nikon D60 och är väldigt mycket nybörjare på det här med foto även om jag tycker det är riktigt roligt! Nu har jag bara det objektiv som följde med 18-55 mm. Skulle nu behöva ett där jag kan komma lite närmare föremålen jag fotar och vill be er om hjälp i valet. Det här med ljuskänsligheten (säger man så?) är också intressant såklart då jag ofta fotar katter och vill då kunna slippa använda blixt så mycket som möjligt.

Vet att det finns i olika prisklasser och jag tar gärna emot tips och ideer på bra prisvärda objektiv och lite tankar om hur jag ska resonera i valet.

Tack på förhand

/Alexandra

micke87
0

Hej Alexandra

jag är iofs också nybörjare men jag skulle vilja säga att det beror lite på hur du fotar dina katter men är du ute efter att kunna stå en hyfsad bit bort och ändå kunna få en närbild skulle jag rekomendera ett BEGAGNAT sånt här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704

det har bildstabilisering och Innerfokus(vilket betyder att det fokuserar snabbare)

och jag köpte mitt till ungefär halva nypriset.

Mvh

Micke

[Fibbe]
0

Hur menar du med att komma nära?

Komma nära som när man fotar älgar på andra sidan åkern eller komma nära som när man fotar bladlöss?

Sevgilims
0

#2 Haha ja det var en bra beskrivning du hade :) I så fall måste jag nog säga att det är mer likt när man fotar älgar på andra sidan åkern än bladlöss.

[Fibbe]
0

I så fall behöver du ett objektiv med större bränvidd än 55mm som är största bränvidden på ditt objektiv. Exempelvis 70mm-300mm som #1 länkade.

Använder dock inte Nikon så kan inte rekommendera något objektiv. Men 70-300 är ganska vanligt.

Inkanyezi
0

Det finns ett väldigt billigt Tamron 70-300 som du inte bör kopa, trots det "låga" priset. Ibland blir det dyrt att köpa "billigt". Tamrons billiga 70-300 går lätt sönder när man använder det på fullständigt normalt sätt; det är flera som har råkat ut för det, och det finns flera trådar på forumet om det.

JazzBass
0

Jag skulle egentligen rekommendera ett medellångt makroobjektiv istället, typ ett Tamron 90/2,8. Detta är ganska mycket ljusstarkare än den ovannämnda och annars förträffliga Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR. Men ska du fotografera katterna när de ligger stilla så kan telezoomen vara smartare på grund av stabilisatorn, som gör att man kan handhålla längre slutartider och ändå få skarpt resultat, förutsatt att motiven är stilla. Rör de sig så är bättre ljusstyrka att föredra.

Egentligen skulle jag rekommendera AF 85/1,8, men då detta saknar inbyggd fokusmotor så skulle man med en D60 få fokusera manuellt med det här objektivet, vilket inte är kul (jag har testat - riktigt svårt, om än lite lättare än med kortare ljusstarka objektiv, eftersom 85:an har tydligare bakgrundsoskärpa som gör att man ser bättre var fokus ligger. Men det hamnar ändå ofta fel ändå fast det ser skarpt ut i sökaren och fokusindikatorn visar att det borde vara rätt, och i D60 får man inte fram nån fokusindikator ens om man fotograferar i M-läget, syns bara i A, S och P-lägena).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus