Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1179 ggr
Sevgilims
0

Objektiv till Nikon D60

Kanske detta finns någonstans i en tråd här på sidan… Sorry i så fall - är inte så hemma här men vänder mig hit för att få tips.

Jag har en Nikon D60 och är väldigt mycket nybörjare på det här med foto även om jag tycker det är riktigt roligt! Nu har jag bara det objektiv som följde med 18-55 mm. Skulle nu behöva ett där jag kan komma lite närmare föremålen jag fotar och vill be er om hjälp i valet. Det här med ljuskänsligheten (säger man så?) är också intressant såklart då jag ofta fotar katter och vill då kunna slippa använda blixt så mycket som möjligt.

Vet att det finns i olika prisklasser och jag tar gärna emot tips och ideer på bra prisvärda objektiv och lite tankar om hur jag ska resonera i valet.

Tack på förhand

/Alexandra

micke87
0

Hej Alexandra

jag är iofs också nybörjare men jag skulle vilja säga att det beror lite på hur du fotar dina katter men är du ute efter att kunna stå en hyfsad bit bort och ändå kunna få en närbild skulle jag rekomendera ett BEGAGNAT sånt här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111704

det har bildstabilisering och Innerfokus(vilket betyder att det fokuserar snabbare)

och jag köpte mitt till ungefär halva nypriset.

Mvh

Micke

[Fibbe]
0

Hur menar du med att komma nära?

Komma nära som när man fotar älgar på andra sidan åkern eller komma nära som när man fotar bladlöss?

Sevgilims
0

#2 Haha ja det var en bra beskrivning du hade :) I så fall måste jag nog säga att det är mer likt när man fotar älgar på andra sidan åkern än bladlöss.

[Fibbe]
0

I så fall behöver du ett objektiv med större bränvidd än 55mm som är största bränvidden på ditt objektiv. Exempelvis 70mm-300mm som #1 länkade.

Använder dock inte Nikon så kan inte rekommendera något objektiv. Men 70-300 är ganska vanligt.

Inkanyezi
0