Nicon, Canon, Vilken kamera?
Går runt och funderar på att införskaffa en bra kamera.
Men är helt nollställd på det här, som högst har jag fotat med en vanlig digitalkamera, en sådan liten platt i silver liksom.
Så är om något nybörjade på det här!
Så nu till sak… Vilken kamera tycker ni är bäst?
Ger finast bilder? Skarpa, kan fota hyffsade bilder fast det är dåligt ljus, osv.
Canon, Nikon, eller någon helt annan?
Modell?
http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)
Bäst? Tja ju mer man lägger ut desto bättre får man, men för en nybörjare och varför inte också längre hunna räcker de enklaste modellerna väldigt långt. Gå till en butik och testa några olika kameror och se vilken som passar dig bäst och gå på den.
Alla systemkameror, även de allra billigaste, är kapabla att ge väldigt bra bilder, men för att få ut det allra sista i kvalitetsväg krävs oftast att man är lite hemma på bildredigering också.
Sen är objektiven avsevärt mer avgörande för kvaliteten än själva kameran. Men det allra viktigaste är det bakom kameran. För att få ut så mycket som möjligt av systemkameran krävs att man lär sig lite grundläggande exponeringsteori, så man förstår sig på sambandet mellan slutartid, bländare och isotal, och också förstår vilka slutartider man behöver i olika lägen. Det är sånt man lär sig ganska snabbt, om man bara är mån om att lära sig det och undviker gröna rutan och de olika motivprogrammen som gör att man inte behöver tänka själv så mycket.
Eftersom du nämner att få till hyfsade bilder i dåligt ljus rekommenderar jag att tillsammans med kitobjektivet investera i en ljusstark normal. Kör du på Nikon (t.ex. D3100, en bra nybörjarkamera) finns det en relativt förmånlig AF-S 35/1,8 som är ett bra allroundobjektiv speciellt i dåligt ljus då det har flerdubbelt större maxbländare (f/1,8 istället för f/3,5-5,6). Det kan släppa in ca 4-10ggr mer ljus på samma tid som ett vanligt kitobjektiv, och gör att man klarar sig bättre i sämre ljus. Alternativt (eller som komplement) kan man köpa en extern blixt. En sådan ger fantastiskt mycket bättre resultat än en inbyggd blixt om man bara ser till att inte rikta den rakt mot motivet utan istället i taket eller i väggarna. En van blixtanvändare kan göra att det knappt syns att blixt använts, men det är sånt som tar lite tid och träning att lära sig…
Lycka till med kameraköpet, hoppas det här hjälper dig lite på traven!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gå in i en butik och titta på vad som bjuds, Den bästa kameran är den som du lättast förstår dig på och kan hantera, en superproffskamera i handen på en som aldrig har tagit bilder förr ger med största sannolikhet sämre bilder än dagens "sämsta" digitalkamera i handen på ett proffs. Sedan om den heter Canon, Nikon, Sony eller något annat spelar mindre roll. Dom dyrare kamerorna med dyrare optik ger dig större valmöjligheter i ditt fotograferande men förutsätter att du har åtminstånde grundläggande kunskaper i fotografi som förståelse för hur man gör för att få en bra exponering, att förstå hur bländare , slutare , påverkar varandra är ett måste. Hur mycket hade du tänkt dig att en kamera får kosta? skall det vara en som du kan byta optik på eller söker du en kompaktkamera?

En sån där platt liten i silver lixom kan vara väldigt bra att göra bilder med.
Om du är mer intresserad av att kunna kontrollera resultatet gäller väl närmast att hitta något som är lagom för just dig, som ger dig de möjligheter du behöver, men som inte sätter käppar i hjulet för dig genom att vara alltför komplicerad eller för klumpig att hantera.
Den bästa kameran är den man har med sig när man tar bilden, och det kan för många utesluta en systemkamera, som dels är ganska stor, dels kanske behöver en del extra pryttlar för att man ska kunna göra det man vill. Det som vi kallar kompaktkamera är ett väldigt brett spektrum av olika kameror med olika egenskaper; det som mest skiljer dem åt är hur enkelt eller tillkrånglat det är att kunna ta kontrollen och bestämma vilket resultat man ska få.
Och frågan är inte fullt så enkel som Canon eller Nikon; många av oss har skaffat kameror av annat märke, för att de kanske på ett eller annat sätt funkar bäst för just oss. Min första digitala kamera var visserligen en Nikon kompakt, och den räckte inte riktigt till vad jag ville göra, så jag skaffade senare en Sony, också kompaktkamera, som jag tyckte stämde bättre med mina anspråk. Efter något år insåg jag att jag behövde något annat och fastnade till sist för en Canon kompaktkamera, som jag är nöjd med och fortfarande har och tar de flesta av mina bilder med - för att den alltid är med.
Och jag har fotograferat i ungefär femtio år, så jag hade egentligen rätt klara begrepp om vad jag ville ha ut av en kamera. Ändå valde jag "fel" de två första gångerna, för att jag inte hade grepp om den aktuella marknaden för digitala kameror. Jag har använt systemkameror i över fyrtio år, och jag har också senare skaffat en digital systemkamera, men den som jag använder mest är ändå den kompakta.
Systemkameran är helt enkelt lite för stor för att jag alltid ska ha den med. Jag tar med den när jag bestämmer mig för att gå ut och ta vissa bilder, som den passar bäst till och där kompakten inte skulle ge resultatet som jag vill ha, men jag skulle aldrig släpa omkring på en sån klump så som jag gjorde förr.
Eftersom det är du som ska välja vilken kamera du vill ha, så måste du också presentera lite mer om vad du väntar dig av den, för att vi ska kunna ge dig några mer handfasta råd. Som du säger är du relativt nollställd när det gäller det tekniska i foto, och att byta upp sig till något bättre är ju ändå en ganska teknisk fråga. Och det innebär absolut att du knappast kan vänta dig något bättre resultat än med kameran du har nu, om du inte också jobbar på den tekniska biten: att lära dig hantera de olika parametrarna som den enklare kameran tar hand om helt själv. Om du tänker dig att kameran alldeles själv ska ge bättre resultat kommer du att bli besviken. Det blir ungefär samma med alla; det är när man själv tar över rodret och styr som man kan få ett annat resultat.
Så om du åtminstone ger några hållpunkter för vad du väntar dig, kan det vara lättare att ge dig råd om vad som kanske skulle kunna passa. Om du vill ha en kamera som går ner i en liten handväska till exempel, eller om du kan tänka dig att släpa på en större kameraväska och ha en massa roliga leksaker att plocka med och som var och en kostar ungefär lika mycket som en mindre kamera som liksom är komplett från början.
Jag läste förresten din blogg, och jag är djupt imponerad; du skriver bra, och det kan inte vara lätt att så fullständigt vika ut sig. Jag önskar dig all framgång i det du vill göra.
Orkar inte läsa vad ni andra har skrivet, men är ganska säker på att ni redan har gett bra svar på frågorna.
Jag vill mest bara lyfta fram att det finns bra kameror av andra märken än Nikon & Canon bara. Pentax, Sony, Olympus, Samusung & Panasonic gör också bra kameror. Nu säger jag inte att Nikon & Canon gör dåliga kameror, men som sagt det finns ett stort utval av kameror. Man får åka till butikerna och känna på dem, vissa märken passar ens händer bättre än andra. Har provat Pentax K-5 och kan säga att det var nog den skönaste kameran jag har hållt, den var som sydd för min hand. 
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋