Utmaningen - omgång 9
Temat för denna omgång är JULKORT. Försök alltså ta en fin bild som skulle passa som julkort. (Fritt fram sedan att använda sin bild till just det om man vill förstås!) Det är dock inte meningen att ladda upp färdiga julkort med text och allt, utan enbart en bild.
Eftersom det kan vara fråga om "stöldbegärligt gods" så här när julen närmar sig, så rekommenderar jag att inte lägga upp bilden i större format än max 800 pixlar.
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- Man har en ca vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
- När alla bidrag kommit in, ger alla deltagare en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 5 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast torsdag morgon 8.12, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Hjärnans-virvlingar: Fin kattbild. Härlig blick hos katten också (helig birma?). Ser lite retro ut med den där ljusblåa nyansen, för tankarna till såna där gamla bokmärken med änglar och sånt. Lite osäker på vad jag tycker om det ovala bildformatet, gör sig säkert bättre i en oval tavelram än mot en vit rektangulär bakgrund som här. 3p
cinna - Fin komposition, synd bara att ljuslågan är ganska utfrätt (men inte helt iaf). Funkar ändå i all sin enkelhet. 2p
sheserazade - Den här känns lite för mycket som ett snapshot rakt av utan desto mer tänk bakom. Hade katten lekt med pynten eller haft nån lite annan blick skulle bilden ha blivit lite intressantare tror jag. Positivt är att kompositionen är rätt tajt runt katten inte så mycket av bakgrunden kommer med.
Emma-Salli - Vackert ljus från julgranen bakom och fina färger. Men bocken och granen smälter tyvärr lite ihop på bilden, en lite annan kameravinkel kanske skulle ha löst det problemet. Får ändå 2p
JazzBass - Min egen bild som blev tagen i all hast för att ha nåntning till den här omgången…
majlar - Trevlig bild, som jag dock tycker gör sig bättre i mindre visningsformat än här, och mot svart bakgrund istället för grå. (Jag var tvungen att testa..). Det enda jag har att anmärka på är blomman (?) bakom ljuset i fokus, kompositionen skulle ha blivit mer stilren om ljusstaken i bekgrunden inte hade blivit så skymd av den. I övrigt gillar jag bilden. 3p
Hjärnans virvlinar.
Underbar kattbild. Den rosa nosen och gula ögonen är betagande. Dina vänner och släktingar blir glada när det här kommer i brevlådan. Gillar att det är lite ljusare färger mot lilla kissen. 2p
Cinna. Ditt ljus lyser med kraft, det t.om ser ut som lågan rör sig. Mycket vackert. 2p
sheserazade. Din lilla söta katt är duktig som kan ligga alldeles still bland glittret, som jag skulle kunna tänka mig att hon hellre hade fått lekt med. Fina färger. 2p
Emma-Salli. Allt ljus på bocken. Fiffigt att sätta den framför ljuset. Det blev en lyckad bild. Gillar djupet och färgerna. Snyggt 2p
Jassbazz. Snyggt med det röda ljuset och bocken med alla skuggorna i bakgrunden. Annorlunda och snyggt. 2p
#8 Näe - ingen birma men många andra raser. Han är en korsning mellan Norsk Skogkatt (25%), Perser (25%), Burma (25%) och Ragdoll (25%).
#2 Cinna: Bra komposition då ljuset inte är i mitten. Bra skärpa på veken men tyvärr lite utfrätt. 2p
#3 sheserazade: Bra komposition, den tighta beskärningen runt katten är helt rätt. Skulle kanske önskat lite mer kontakt med katten, h*n ser lite väl uttråkad/ointresserad ut. 2p
#4 Emma-Salli: Bra ljussättning i helhet - tyvärr en liten utfrätt fläck ovanför bockens rygg. Skulle nog också valt en annan vinkel och inte placerad bocken i mitten. 2p
#5 JazzBass: Mycket stämningsfull bild med lugn och harmoni i sig. Kompositionen är klockren - skärpan likaså. Tyvärr är den både pyttelite för mörk runt bocken och pyttelite utfrätt i ljusets låga, en svag extrabelysning hade kunnat råda bot på det. 3p
#6 majlar: En väl komponerad bild med tydlig adventsstämning. Tyvärr stör blomman bakom ljuset väldigt mycket då den skymmer ljusstaken. 1p
…och här kommer poängen från Linköping:
#1 - Hjärnans-virvlingar 2p
Bra komposition och jag gillar färgerna. Hela bilden ligger liksom ton i ton eller hur man ska säga. Hur du lyckata ha glitter runt katten är mig en gåta, vår katt hatte dragit som en avlöning. Snyggt!
Lite minus för den i mitt tycke för skarpa kanten i vnjetteringen - hade personligen förerdagit en mjukare och bredare vinjettering.
#2 - cinna - Inga kommentarer
#3 - sheserazade 1 p
Min första tanke var: "Misstänksam katt . "Rör inte mitt glitter!!!" "
Bra färger. Tycker dock att den är lite för tajt beskuren i ovankant och lite för lite beskuren i underkant.
#4 - Emma-Salli 1 p
Här var det julstämmning. Kul idé på kort! Bra färger, bra beskuren och bra belysning.
Mindre bra att sladden till belysningen syns.Tycker det förstör lite och drar därför ner poängen lite pga det.
#5 - JazzBass 3 p
Snygg komposition och mysigt ljus som lyser upp bakgrunden på ett varmt sätt.
Sen är det ju det där med mig och brus. Lite för mycket för min smak, samtidigt bidrar det ju till den mjuka känslan i bilden, så jag är lite kluven angående det.
#6 - majlar 3 p
Ännu mera ljus, men ljus är fint! 
Gillar färgerna. Kortet känns väldigt "juligt". Bra komposition med ljuset till vänster och mer luftigt åt höger.
Tycker det kunde ha varit beskuret lite tightare dock så några av ljusstaken i bakgrundens ljus hade klippts bort. De sticker lite för mycket i ögonen och drar fokus ifrån det levande ljuset.
Glömde bort skriva en deadline för kommentarerna. Sätter den till tisdag morgon men helst får de resterande kommentarerna komma redan nu under söndagen förstås…
#1 - Hjärnans-virvlingar 2p
Väldigt fint uttryck hos katten och gillar mycket att glittret är runt katten men dock så tycker jag att bakgrunden känns fel men den ovala "räddar! lite av bilden tycker jag.
#2 - cinna 2p
Fin, stämningsfull bild och ett stort plus att ljuset inte är placerat i mitten av bilden
#3 - sheserazade
Denna bild känns inte så väl igenomtänkt. Det hade varit mycket bättre om katten t.ex hade lekt med julpyntet eller något liknande. Ett plus är att beskärningen är såpass tajt runt om katten.
#4 - Emma-Salli
Mitte egna bidrag.
#5 - JazzBass 3p
En väldigt fin bild som jag gärna hade haft på mitt julkort som låg i brevlådan. Gillar skarpt att det står en julbock i bakgrunden så att det inte bara är "tomt" där bakom och de små detaljerna på ljuset. Bra jobbat!
#6 - majlar 3p
Deenn abild är absolut min favorit. Gillar att bakgrunden är lite "rörig" då det ger en julig stämning med ljusstaken men tyvärr så skymmer blomman lite. Bra komposition av själva ljuset med mycket luft till höger.
Här är resultatet denna omgång, blev rätt jämnt med poängen:
Hjärnans-virvlingar
9
cinna
8
Emma-Salli
7
JazzBass
11
majlar
10
Tack för poängen och kommentarerna, kul att ni gillade min bild. :-) Ska svara på ett par av kommentarerna:
#10 Hjärnans-virvlingar - Ljuset var inte så utfrätt från början, men efter lite ovarsam efterbearbetning blev det det… :-/ Mörkade mer bilden en hel del för att inte bocken skulle uppfattas som huvudmotiv, och i samma veva ljusade jag upp ljuset och då blev det oförsiktigt tilltaget…
#11 Cinna - Lade till lite brus i Lightroom då jag tycker det passar ibland. Men när jag ser på den förminskade bilden här i tråden så tycker jag inte den är uppenbart brusig. Borde kanske ha tagit i hårdare.. ;-)
Kanske vi hinner med en omgång till innan julen är här… Finns det några förslag på teman?
Ett förslag på tema är "mörker" passar bra denna årstid och lämnar stort utrymme för egen tolkning.
(mörker i själen, mörker i sinnet, mörker omkring oss, mörker i minnet)
Bra förslag! Det kör vi på. :-)