Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 575 ggr
Adobe
0

Nikon Capture NX

Har en Nikon D200 och undrar över Nikon Capture NX. Kan ju ta RAW-bilder med kameran. Programmet kostar väl rund 2000-lappen. Är det värt detta och behöver jag det för att få ut mesta möjliga ur mina RAW-bilder?

Bertil

Daddyd
0

Skulle köpa photoshop CS3 med Camera RAW 4 vilket är super om jag var i dina kläder.

Har kört NX men tyckte det var segt även om min burk kör Xp64 4 gig ram och 5,4 Ghz med dubbla processorer.

Ladda ner Nx och prova, finns en 30 dagars testversion på Nikons hemsida.

Föredrar Photoshop CS3 Camera RAW då den är integrerad i photoshop och är superenkel att använda.

Capture One är annars ett trevligt program för RAW och de flesta pro fotograferna kör det. Finns också en test version

Petersen
0

Om du inte vill tömma varenda ficka i din väst på pluring på att köpa CS3 så måste jag helt klart rekommendera LightRoom.

Om vi pratar "ha ur det mesta ur dina råfiler" då alltså, pratar vi redigering, montage etc. så är det raka spåret till Photoshop CS3 ja. 

Fördelen med Nikon Capture NX är att den klarar räkna rätt på graderna i din Vitbalans och att det "overall" tolkar dina NEF-filer korrekt och "vänligast" då det är en Nikonprodukt. 

Nackdelen med det är att det bygger på .NET och är ohyggligt långsamt i jämförelse med allt annat på marknaden.