Skärpedjup och fokus
Spinn off till tråden Hjälp! :O och ett av de foton som Alezan visade upp där. (Snyggt!
) så funderade jag vidare:
Om man använder sig av kort skärpedjup, f/2,8 är det då inte svårt att lägga fokus på rätt ställe?
Eller beror på snabbheten i utrustningen?
Hur kommer det sig att hela ekipaget blir skarpt med den inställningen?
I mitt nybörjartänk så borde på sin höjd mulen på hästen bli skarp och resten blurrigt. Vad gör jag för tankefel??
P.S Hittar ingen kategori av typen "Fototeknik" så skapade tråden här…

Skärpedjupet beror inte bara av bländaröppningens storlek, utan också avståndet. På långt håll kan alltså hela hästen bli skarp också på f/2,8 med lång brännvidd, men bakgrunden blir mer oskarp än om man bländar ner.
Däremot är det mer känsligt med inställningen, och olika kamerors AF kan vara olika bra på att hitta rätt fokus. Det kan också behövas att man trimmar in fokuseringen; alla objektiv stämmer inte från början, och om det är fel av typ bak- eller framfokus, så ger det sig tillkänna ganska rejält när man har stor öppning. Så visst är det svårt att lägga fokus rätt.
Om man fokuserar manuellt är det svårt, och när det är AF gäller det framför allt att den är snabb, och olika kameror och främst objektiven har olika snabb AF. Det är två saker som påverkar hur snabbt kameran kan fokusera. Den ena är processorn i kameran, och kameror med flera processorer är i regel snabbare. Den andra är motorn i objektivet. Bara objektiv som har inbyggd motor kan bli riktigt snabba att fokusera, och det är särskilt de som har direktdriven fokusering, som ultraljudsmotor (SWM).
Det blir inte så kort skärpedjup eftersom avbildningsskalan vid hästfoto är väldigt liten. Hästen avbildas väldigt liten på sensorn. Det är annat vid makro, då är avbildningsskalan stor och skärpedjupet blir kort.
Vill man ha bilder där hästarna är i luften kan det ju vara smart att ställa fokus på hoppen manuellt och sedan bara trycka av när poppon kommer och flyger, då slipper man oroa sig för att autofokusen inte ska hinna med.
Det är där skillnaden i både utrustning och den enga förmågan att använda den spelar in. Angående utrustningen måste man ha koll på den kontinuerliga fokuseringen, och dyrare systemkameror har ofta snabbast, säkrast och bäst autofokus på rörliga motiv.
På långt avstånd är annars inte skärpedjupet så jättekort ens med stor bländare. Skärpedjupet växer alltså med fokusavståndet. Men för att det överhuvudtaget ska kunna bli skarpt krävs att både kamerans och objektivets fokusering är rätt kalibrerade. (Jag har erfarenhet av felfokus hos både kamera och objektiv, inte kul…)
Egentligen är det bara skärpa i ett lövtunt plan, men det område som man uppfattar ger acceptabel skärpa vid en viss visningsstorlek kallas skärpedjup och det påverkas av vilken bländare man valt. Det skenbara skärpedjupet beror alltså också på i vilket format man visar en bild. Är det en liten bild man visar på skärmen eller utprintad på ett 10x15cm kort så ser skärpedjupet större ut än om storleken är t.ex. 30x45cm.
Hoppas det här ger lite mer klarhet i saken. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tack ska ni ha alla tre!
Nu klarnade det en hel del i snårskogen

[edit] Oj, jag kom verkligen försent så jag tar bort min text.
Hästar in action kan aldrig bli ett såpass statiskt motiv att fokus landar rätt med förinställd fokus!