Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 3878 ggr
rahl
0

Vad gör jag för fel?

Vad gör jag för fel att bilden blev så suddig? Skulle jag har alla AF-punkter istället för bara en i mitten?

http://i232.photobucket.com/albums/ee79/dirdib/IMG_0871.jpg

F 5.0

1/1000

iso 800

Martin
0

Bilden är enligt Exif tagen med f5, 1/1000 och ISO 1600.

Vet inte riktigt vad som blivit fel men jag tror att du har satt fokuset fel helt enkelt. Har du en punkt så är frågan var du satt den punkten? Det ser ut som att skärpan snarare sitter på bröstet eller ungefär i det djupet in i bilden än på ansiktet som jag gissar var meningen. Ju lägre bländarnummer du har, ju kortare blir skärpedjupet så har du en högre f-siffra så är det större chans att få med skärpan på hela hunden.

AF blir väl oftast snabbare om bara en punkt används - men samtidigt så är det kanske inte i mittpunkten som man vill ha fokus och då blir det fel.

Kommer hunden mot dig så kan du om du har inställningen testa följand eAF så är chansen också större att du får en bild som är rätt fokuserad, men vet inte om man har den inställningen på Canon 1000D.

mvh Martin

rahl
0

Tack för förklaring, ja iso kunde vara 1600 då jag höjde sen från 800 till 1600. Ja precis ansikte skulle vara skärp. Hmm om jag sätter in punkten uppe så springer hon kanske utanför det fokuspunkten? Men högre som t.ex. 8 kräver mindre siffra på tid eller hur? för att lyckas? Och sen blir det allt skärp ocksp bakgrund?

Jag har tre olika AF, one shot, alfokus och al servo. jag brukar använda al servo.

[Fibbe]
0

Problemet är att vovven springer mot dig. Den springer ut från fokus. Slå om till kontinuerlig autofokus, brukar heta typ AF-C eller nått. Eller så kan du fokusera manuellt.

rahl
0

#3 jag har one shot, alfokus och al servo. Så vilken du menar? jag brukar använda mig av den sista

[Fibbe]
0

Ingen aning, titta i manualen vilken som innebär kontinuerlig autofokus.

Martin
0

AI Servo på Canon är den som gäller för rörliga föremål. Sen fungerar den bättre på de bättre kamerorna (eftersom att det handlar om beräkningar och snabb AF så blir det ju bättre på t.ex. 7D osv med dubbla processorer.

mvh Martin

JazzBass
0

Fota snabbt rörliga motiv är inte alls nåt lätt, kontinuerlig fokus (ai servo på Canon) är ett måste, och man får gärna ha seriebildtagningen aktiverad. Tar man flera bilder är chansen större att nån blir bra.

Sen skulle jag nog också blända ner till f/8 eller f/11 och använda en lite längre slutartid istället, typ 1/250 - 1/500s istället. Då får man ett något större skärpedjup vilket gör det lättare att få en större del av hunden skarp.

Sen är det ju så att en viktig orsak till att folk köper dyrare kameror är att deras autofokus är bättre på rörliga motiv och de har bättre seriebildtagningsegenskaper. Man klarar sig ofta med en förmånligare kamera och kan få precis lika bra bilder till stånd som med dyrare kameror, men man får räkna med ett större antal misslyckade bilder vid de mer krävande fototillfällena.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

rahl
0

Tack för era svar! Jag gick ut igen, det kom lite mer solen och valde alla AF punkter, det blev någorlunda bättre. Men för att lära mig mer så frågar jag om den också - vad blev fel här?

http://i232.photobucket.com/albums/ee79/dirdib/IMG_0938.jpg

Om jag minskar bild och lägger på skärpan så blir det helt okej för en hund forum men… jag vill ha bättre direkt från kamera också :D

JazzBass
0

Det är nog bättre att använda en punkt (mittenpunkten är bäst) och se till att fokuspunkten alltid hålls där motivet är. Sen vill jag upprepa rådet att blända ner så du får ett större skärpedjup.

rahl
0

Det råder såg jag inte innan jag gick ut igen ;) men det ska jag definitivt testa nästa gång! men blir det inte så att bakgrund kommer att synas också? jag gillar bilder där hunden syns men bakgrund är lite suddig. Det blir nog många tester att lyckas ;) jag har hemma canon 40d men den är min mans och den är inte alltid hemma.

JazzBass
0

Du har använt rätt lång brännvidd och då hålls bakgrunden ganska suddig ändå, men det är klart att den blir lite mindre suddig med mindre bländare. Testa och se hur det blir så kan du själv avgöra om det blir bättre eller sämre så.