Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 703 ggr
LindaKarlstrom
0

GorillaPod Kamerastativ SLR

Nåhon gär som har ett GorillaPod Kamerastativ SLR stativ? Är riktigt intresserad av att köpa ett, men vill gärna höra vad andra har för erfarenheter av det först :)

http://www.coolstuff.se/p726/Gorillapod.html

/ Linda

Petersen
0

Jag var nere i butiken i veckan och kikade bl.a. på just detta.

Jag kan nog inte rekommendera att anväda det till tyngre saker än små pocketkameror. Men flexibelt som attan är det, går att placera i princip varsomhelst :) 

Edit: Oj, läste med halva ögat nu bara ser jag, fanns visst en variant för SLR också, dock såg jag inte det i butiken och visste inte om det, då låter det ju helt klart intressant, för dess flexibilitet är helt enorm! 

stefanp
0

#0 Jag beställde ett sådant stativ i fredags. Bör komma i början av veckan…då kan jag lämna rapport! :)

LindaKarlstrom
0

#1. Okej :) Har själv ingen möjlighet att klämma och känna, men det är låter ju lovande.

#2. Men vad bra! :) Är riktigt riktigt intresserad på det, men känns dumt om man skulle råka slänga 500:- rakt i sjön :P

LindaKarlstrom
0

Petar upp den här lite

stefanp
0

Det var rätt tidpunkt att peta upp den också. Nu har jag haft min gorillapod ett tag och jag är nöjd med den. Den passar bra till min kamera och det är mycket smidig att ta med sig ut på skogspromenader.

Min kamera är dock en kompaktkamera som väger ungefär 450gr…jag skulle nog inte ha köpt detta stativet till en större kamera eller om man har tänkt att använda tyngre objektiv.

Jag tycker också stativet kunde ha varit lite högre. Benen känns lite i kortaste laget och räcker till exempel inte till för att fästa stativet i ett normaltjockt träd.

Annars är det som sagt bra, man kan böja och vinkla stativet hur som helst…vädligt flexibelt!

LindaKarlstrom
0

Okej, låter väldigt trevligt! Köpte du ett stativ för en kompaktkamera eller systemkamera?

Lakrits
0

Jag har en sån men har inte använt den så jätte mycket. Finns väl tre varianter compact, SLR och Zoom. Jag har SLR och det funkar hyffsat med kit objektivet/normalzoom. Mest för att testa lite stativ foto utan att behöva skaffa ett stort stativ. Är lite svårt att få det rakt och så då den är så ledad. Helt ok om man skall testa på foto som kräver lite längre exponeringar och sånt. Lite små glappt på nån led så det är väl tveksamt om man kan fästa den hur som helst som de gör i reklamen.. Rätt bra på ojämna underlag.

/Mattias

LindaKarlstrom
0

#7. Okej :) Men det fungerar väl? Jag tycker att ett vanligt stativ är alldeles för jobbigt att ha med sig om man tex. ska fota där marken inte är plan och så..

stefanp
0

#6, jag köpte ett SLR. Ska man köpa det i syftet att det är smidigt att ta med sig så rekomenderar jag verkligen detta stativet. Jag brukar låte det sitta på kameran även om jag fotar frihand…det stör inte alls. Dessutom kan man böja det en det och få visst stöd även i stående ställning.