Slutartid
Finns det någon inställning som förkortar slutartiden på en Sanyo X1200 kamera? Jag vill inte behöva dubbelklicka för att ta bilder och sen vänta en sekund innan bilden tas, jag vill trycka på knappen och så tas det ett kort direkt. Går det att ordna det på något sätt? Blir så himla sur på min seeeega kamera.

Jag vet inte om jag helt förstod din fråga, men den kanske inte gäller slutartiden, utan tiden från att man trycker på knappen till att den tar bilden?
Enkla kompaktkameror är alltid sega, eftersom de först ska ställa skärpan innan de kan ta bilden. Det tar kanske en halv sekund, och på den tiden hinner mycket hända. Ofta är det likadant när man fotograferar med manuell fokusering, men du kan prova om din kamera löser ut slutaren mer direkt om du fokuserar manuellt. En del kameror är också en aning snabbare att fyra av när man har väntat tills lampan tänds som visar att den har ställt skärpa.
Annars är det nästan bara systemkameror som har någotsänär kvick respons, så att man upplever att bilden tas när man trycker på knappen.
Det är inte slutartiden du talar om, utan reaktionstiden. Jag vet inget om den där kameramodellen (orkar inte googla..) men generellt så reagerar kameror så snabbt som möjligt. Vissa är segare än andra, och kompakter är generellt långsammare än systemkameror, speciellt de lite förmånigare varianterna. Angående reaktionstiden så måste jag först fråga om du först fokuserar genom att trycka ner avtryckaren halvvägs innan du knäpper av? Om inte så gör det, det försnabbar avtrycket avsevärt.
Slutartiden är hur länge sensorn släpper in det ljus som bilden skapas av.
(Inkanyezi hann visst svara före mig…)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 Okej.
#2 Oj förlåt, jag är inte riktigt sådär hajp på kameraord men det verkar som om jag menar reaktionstiden. Är det samma sak som resolution bland inställningarna då?
Resolution är nåt helt annat, det är upplösningen, alltså hur stor bild (i antal megapixlar) du vill att kameran ska spara.
Jag är rädd att du inte kan ställa ner reaktionstiden på något vis. Kameran reagerar så snabbt den kan och det finns ju ingen orsak att vilja ha reaktionstiden längre än den är…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#4 Okej, vad synd för jag är verkligen urless på den.