Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1439 ggr
CamillaS
0

Motljusskyddsfråga

Jo jag funderar på detta åt en väns vägnar.
Vad är det som avgör hur ett motljussydd ska vara utformat? Om man t.ex tar ett 18-55mm som man inte får något motljusskydd till är det då någon skillnad att köpa ett motljusskydd som är formad som en "blomma" eller ska man köpa ett utan skåror, alltså helt runt?
Vad är det som avgör vilket man ska köpa?

18-55mm tog jag bara som ett exempel.

Inkanyezi
5

Motljusskyddets uppgift är att hindra ljus från sidan att träffa frontlinsen, vilket kan vålla spökbilder. överstrålning och sänkt kontrast. Samtidigt får inte motljusskyddet skymma sådant ljus som ska komma in i obejktivet, och därför kan ett motljusskydd till ett vidvinkligt objektiv inte vara särskilt djupt. För att ändå göra det något lite effektivare, är många av dem utskurna mot bildhörnen och kortare vid kortsidorna än långsidan av bildrutan. Det är den så kallade "blomformen".

Ett sådant motljusskydd är inte särskilt effektivt som just motljusskydd, men som så mycket annat här i världen är det en kompromiss. Det ger i alla fall ett visst skydd mot att man törnar emot någonting och skadar frontlinsen eller smutsar ner den med fingrarna.

Motljusskydd ska alltså helst vara anpassade till objektivets bildvinkel, och eftersom en zoom varierar bildvinkeln kan motljusskyddet bara anpassas till den kortaste brännvidden, som har störst bildvinkel.

För filmning och video använder man därför ofta kompendium, som kan ändra djup för att följa zoomningen; kompendiet blir kortare när man zoomar ut och längre när man zoomar in. Kompendiet är en bälg som har smala öppningen mot objektivet och den bredare framåt. Man drar ut bälgen för teleobjektiv och skjuter ihop den för vidvinkel.

micke87
1

Då lärde man sig något nytt idag med =)

//

micke

CamillaS
0

Tack för det utförliga svaret Inkanyezi men hänger ändå inte riktigt med.

Om vi gör det lättare bara för att gå rakt på sak, skulle det här motljusskydet vara bra för ett 18-55 objektiv?
Det är nämligen det min kompis har tittat på.

http://www.tvspelsweb.se/motljusskydd-o52-p-2276.html

Inkanyezi
1

Det går inte att ge ett säkert svar. Motljusskyddet ser ut som ett sådant som kan funka ner till 18 mm brännvidd på en cropkamera, men det är fullt möjligt att det vållar något vinjettering vid den kortaste brännvidden om det inte stämmer riktigt.

Motljusskydden som tillverkarna lämnar med är alltid sådana att de inte vinjetterar, men objektiv är inte lika, så ett 18-55 kan ha andra krav än ett annat. Det beror på hur långt bak i optiken ingångspupillen sitter när det står på kortaste brännvidden, och jag kan inte gissa mig till om det jag ser på en bild ska passa till ett visst objektiv som jag inte vet något om.

En person har dock lämnat ett omdöme:

• När man har helt utzoomat med motljus skyddet på så ser man svart runt kanterna.. Men det är bara att zooma in lite ;)

http://www.tvspelsweb.se/motljusskydd-o52-p-2276.html?tab=reviews

Så om det ska göras några utfästelser så är det säljaren du ska fråga. Tydligen vinjetterar motljusskyddet på kortaste brännvidden på objektivet som den personen har.

En särskild sak med de här motljusskydden är att de normalt monteras på en utvändig bajonettfattning på objektivet, eftersom det är viktigt att de sitter orienterade rätt, alltså att de inte monteras i filtergängan. Eventuella filter monteras alltså oberoende av motljusskyddet.

CamillaS
0

Ok. får säga åt henne då att fråga säljaren om det passar hennes objektiv.
På 18-55 objektiven alltså (kitobjektivet) så brukar man inte få med något motljusskydd. Så det får man köpa separat.

Inkanyezi
1

Beroende på vilket objektiv hon har, står det troligen i bruksanvisningen vilket motljusskydd som passar till: det är så klart olika för olika fabrikat och olika modeller av objektiv.

Om man tittar i Cyberphotos lista så finns det uppgift om vilka motljusskydd som passar olika objektiv. Till exempel Canons vanlig 18-55 har ett ganska grunt motljusskydd som är runt, alltså inte har "blomform", EW-60C. Tillverkarna brukar använda runda när de sätts i gängan, eftersom det inte ger en viss orientering av "kronbladen" när man skruvar i det.

CamillaS
0

Ok. jo jag kollade också på cyberphotos sida och hittade då detta:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX1855VR

Om man klickar på tillbehör, så tror nog att det snarare är ett sådant hon borde kolla på.

[PeterWem]
0

Rätta mig om jag har fel, men kitobjektiven har väl oftast snurrande front, d.v.s. att blomformade är käpprätt fel. I Canons fall rör sig frontlinsen iaf.

CamillaS
0

#8 Jo den har en snurrande front.