Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1545 ggr
Schnauzertik
0

(H-M) Ännu en hundbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har jobbat en del med att försöka hitta en lämplig bakgrund för vår hund. Denna är än så länge den jag är mest nöjd med.

Värd för Pensionärer

majlar
0

Oj vilken fin bild. Mycket harmoniska färger. Superkontakt med fotgrafen.

Skärpan som ett smäck.

Hannapanna
0

HOn gör sig väldigt bra mot den bakrunden! Hon liksom poppar ut!
Fina färger och fin skärpa!

DesK
0

Mycket fin bild och bakgrunden passar jättebra till hundens färger Glad

/Désirée

Deklol
0

Jag tycker:

+

Bra kontakt med motivet.

Vinkeln fungerar bra.

-

Slarvigt utklippt, man ser det mest på den lilla toffsen på nacken/ryggen att den riktiga bakgrunden var vit. Men även på andra ställen ser det konstigt ut, exempelvis öronen.

Bakgrunden och motivet smälter inte in, skärpa och ljussättning felar.

Ögonen syns för lite.

Schnauzertik
0

Tack för alla snälla kommentarer och konstruktiva dito.

#4 Roligt att du tog dig tid att kommentera, och påpeka brister, det uppskattas.

Jag har lite frågor som du gärna får svara på, om du har tid och vill förtsås.

Som det nu är har jag ett tyg i snarast offwhite med lite grå melering, till detta 2 studioblixtar+ hemmagjord reflexskärm.

För att underlätta friläggningen finns det säkert flera sätt (låta en av blixtarna belysa bakgrund och/eller helt vit papper iställer för tyget som nu  m.fl?) Vad skulle du föreslå? Ska jag kanske dessutom skaffa ytterligare en blixt?

Det kan ju vara bra att kunna frilägga även andra bilder än hundbilder

Jag tänker också inköpa 1 eller 2 rullar papper avsett för just hundbakgrund (för just denna hund) . Har tittat på dessa.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-9025

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-9002

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-9051

Kommentarer, synpunkter, vilket skulle du gissa blir bäst

Värd för Pensionärer

Deklol
2

För att underlätta friläggningen finns det flera knep. bl a många bra plugins man kan köpa till Photoshop.

Generellt sätt är det lättast att få motivet att smälta in med bakgrunden om du fotar mot en ljus bakgrund när den slutliga bakgrunden ska vara ljus och vice versa.

När det gäller byta ut bakgrunder finns det vissa regler som jag följer:

Ljuset:
Ljuset på motivet måste vara något så när lik ljuset på  bakgrunden för att bilden se trovärdigt ut.

Skärpedjupet:
Om du plåtar med en stor bländaröppning är kan motivets främre del hamna i fokus och ju längre bortåt motivet man tittar ju oskarpare blir det. t ex som på hundens nos jämfört med hundens rygg. Detta måste gå hand i hand med bakgrunden. I verkligheten kan du inte först ha skärpa, sedan oskärpa lite längre bort och sedan skärpa igen.

Kontrast och färgprofil:
Kontrasten bör också vara snarlik motivets. Färgens styrka, ljus och Vitbalans bör också matcha.

Låter någon som har erfarenhet att kommentera pappersbakgrunderna. Själv använder jag Lastolite vinylbakgrund när jag plåtar hundar och andra djur. Det är bara att golvmoppa rent när sessionen är över.

Är stressad och skriver luddigt :)

Inkanyezi
3

Jag tar en av frågorna så får du min mening.

Friläggning är en teknik som man ofta använder på produktbilder, men som väldigt sällan ger bra resultat på bilder av levande motiv. Till en del för att det är svårt att åstadkomma riktig friläggning, eftersom hår och annat gör det svårt att få en bra avgränsnng, men också att en bakgrund man skapar svårligen smälter ihop bra med bilden i övrigt. Jag tycker att man ska sträva efter att ta bilden så att helheten finns där redan från tagningen.

En jämn eller melerad bakgrund som har neutral färg är lätt att ge vilken färg som helst genom att använda färgade filter framför belysningen. När man använder blixt funkar det i så fall bäst med studioblixtar som har inställningsljus, eftersom man kan se effekten av filtret när man sätter ljus. En lampa mot bakgrunden kan ge en mjukt avtagande gradient genom att ljuset minskar med avståndet från ljuskällan och påverkas av vinkeln när lampan sitter relativt nära.

Jag använde en tid, på ett tips från en fototidning, en gammal presenning som bakgrund för porträtt. Den var inte slät, utan den hade ganska markant struktur, och den var inte helt neutralt färgad. Den hade från början varit grön, men slitage och smuts när den hade använts för sitt ursprungliga ändamål hade givit den en urblekt patina som jag tyckte inte drog till sig uppmärksamhet. Ibland såg den ut lite som man tänker sig en skärning i en bergssida, och ofta är det svårt att avgöra vad det kan vara. Tidigare hade jag provat med lakan, men det funkade inte bra eftersom de alltid har veck som är omöjliga att få bort. Med presenningen var vecken snarare helt oregelbunden skrynklighet. Jag kommer inte ihåg säkert, men bilden av min kompis Bosse någon gång på sextiotalet kan vara tagen med den bakgrunden. På den tiden tog jag nästan bara svartvitt.

När jag har använt pappersbakgrund i studio har jag haft tre olika, en svart, en grå och en vit. Färgen lägger man med ljuset, och den grå är den som är mest flexibel, eftersom den kan ges praktiskt taget vilken ton som helst och det är väldigt lätt att låta skuggor få precis det djup man vill ge dem. Den vita använde jag när jag skulle frilägga och den svarta när jag ville ha svart bakgrund. En svart bakgrund är sällan helt svart på bilden, men det är svårare att få en ljus att se svart ut.

Schnauzertik
1

#6  och #7

Tack för mycket bra inlägg.

Nu har jag fått en del att fundera över och också prova.

En bättre friläggning kan jag väl klara (tyckte att den var tillräckligt OK så jag stannade där, men tydligen hade jag fel när falkögonen tittade). Däremot att komma tillrätta med att balansera de andra parametrarna (ljus, kontrast färgprofil och skärpedjup) kan bli svårare. Så det lutar nog mer åt att ha en rätt färgsatt bakgrund från början.

Mest flexibelt blir det väl med färgade filter och det går nog att själv  åstadkomma nåt enkelt för att börja prova vad det ger för resultat. Om jag då använder en blixt för att belysa och färgsätta bakgrunden är frågan är sen om det räcker med en blixt och reflexskärm för att ljussätta motivet, det blir till att prova.

Tänker jag rätt här?

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
1

Det blir lättare om man har fler blixtar, t.ex. två för huvudmotivet och en för bakgrunden. Det går knappast att använda en reflexskärm för att få ljus på bakgrunden, och för "rimlight" är reflexskärm inte heller någon höjdare, så en blixt går åt till bakgrunden om man ska sätta ljuset särskilt för den. Man kan använda en liten slavblixt utan inställningsljus för bakgrunden, men då får man ingen koll i sökaren, utan först när man chimpar.

Om man bara har två blixtar kan man rigga med en reflexskärm och en spegel, så att man får upplättning från reflexskärmen och konturljus från spegeln, men det kräver att man kan rigga spegeln i rätt vinkel från rätt posiiton; det behövs alltså ett stativ och fäste för den. Det är enklare med ytterligare en blixt och kanske inte dyrare.

Så nog tänker du rätt allt.

Om du provar dig fram så ser du vad du klarar att göra med vad du har.

pellepiano
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att frilägga kan vara både jobbigt och tidsödande men iblande är det väldigt användbart. Nu finns ju bättre verktyg i Photoshop än det gjorde förr, och ännu fler friläggningspluggar att köpa.

Här är en hundbild som inte kunnat göras på annat sätt ( eftersom det bara var en hund =) ).