Kamera sökes
Då jag har börjat tröttna på min gamla kamera (Finepix S6000 fd eller Finepix 6500 fd, minns inte vilken av dem jag har) så funderar jag på att köpa en ny kamera.
Jag är inte jätteduktig på att fotografera, men jag känner att jag inte utvecklas så mycket mer med min nuvarande kamera. Jag skulle vilja ha en kamera som är lite "allround", men den kommer huvudsakligen användas till att fotografera djur och natur. Dock vill jag kunna använda den i andra sammanhang också. Ett stort krav är att den inte är för avancerad, utan att det ska finnas auto på den också, även om jag mestadels fotar manuellt. Bländaren bör vara minst 2.8, gärna 2.0.
Jag har inte lärt mig alla fotoutryck ännu, men jag hoppas att ni begriper vad jag menar. Har ni några tips på en kamera som skulle kunna passa mig? =)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Hej
Kan knappast kalla mig något annat än nybörjare jag heller men spontant känns det väl som att en systemkamera är nästa logiska steg då din nuvarande kamera är nästan lika stor som en systemkamera (av bilderna att dömma) har själv en Nikon D3000 som jag tycker är väldigt användarvänlig. Så mitt tips kort och gott en begagnad instegs-systemkamera. då har du dessutom fördelen att du kan byta objektiv om dina behov förändras…
Mvh
Micke
#1 Kollade in Nikon D3000, och tycker att den verkar vara bra.
Jag har fotat endel med andras systemkameror och jag har koll på slutartid och bländaröppningen osv, så inställningar osv tror jag att jag fixar. Annars har jag många fotokunniga personer runt mig som säkerligen skulle kunna hjälpa mig. ;)
Nikon D3100 har jag använt endel och jag tycker den verkar vara rätt bra. Annars har jag alltid föredragit Canon.
Det som kan vara värt att tänka på är att du inte kan använda skärmen som sökare på en Nikon D3000 vet inte hur det är med 3100 och canon när det gäller det, eller vad du är van vid för den delen.
mvh
micke
Om du trivs med Canon åk och kläm på en Canon. Finns bra enkla modeller att börja med och som även kommer vara ett snäpp uppåt från din nuvarande utrustning.
Jag tycker att du ska köra på en Canon EOS. Antingen en lite äldre variant såsom 500D eller 550D eller den senaste 600D.
Det är ju systemkameror som man kan skaffa nya, proffsiga objektiv till men samtidigt väldigt enkla att använda och har många automatiska funktioner.
När jag började gillade jag att man kunde välja att lära sig en inställning i taget (t.ex. slutartiden) och ha resten på automatik. Väldigt bra kamera att utvecklas med helt enkelt!
Både Nikon och Sony har kameror i samma prisklass men eftersom du nu haft Canon redan så kanske det är enklast! :)
Tack för alla svar! Tror att jag ska köra på en Canon EOS 550D med objektivet Canon EF 50/1,8 II. Vad tror ni om det? =)
Det låter bra tycker jag! Som nybörjare skulle jag dock rekommendera dig att köpa ett zoomobjektiv också. Borde finnas ett billigare med lite sämre bländare t.ex. Jag har det du tänkt köpa och det är väldigt bra men kan bara användas i vissa begränsade områden just eftersom det är fast på 50mm.

Om du skaffar en 550d så köp den ihop med kit-objektivet ( 18-55mm IS ) med bildstabilisering. När man köper dem ihop i paket kostar objektivet väldigt lite, och är bra att börja med.
50mm 1.8 II är ett fantastiskt bra objektiv för sitt pris. Lite plastigt men tar väldigt skarpa bilder. Jag använder det jämt. Däremot är det inte så bra för att fota miljöer då man får med ganska lite av omgivningen, där är det bättre med vidvinkligare objektiv som kit-objektivet.
Tack för alla svar!
Jag kan nu berätta att jag inte kunde hålla mig från att beställa så nu bor alltså en Canon EOS 550D + det objektiv jag pratade om här. Jag är hittills jättenöjd. ;)