Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 545 ggr
Scully
0

Fujifilm FinePix HS20 EXR

Jag är lite inne på denna kamera. Är det någon här som har erfarenhet av den?

Just nu har jag en Canon powershot s5is och har varit kanon nöjd med den, dock har den några år på nacken nu så jag känner för uppgradering. Det jag har varit lite missnöjd över den är att den inte är nog snabb då man tar bilder på rörliga föremål (typ hundar) samt så får jag ganska fort överexponering då jag fotar ljusa hundar (Läs vita:)).

Jag vill inte skaffa en systemkamera då jag ej har råd och lust med att köpa all utrustning samt släpa med allt då man ska ut.

Min första långzoom var en Fujifilm s5000. Den gillade jag skarpt, dock hade den ingen bildstabilisering, så blev lätt suddiga bilder

Det jag tyckte var lite negativt då jag läste på om denna HS20 EXR var macro funktionen, dock verkar den ha bra Upplösning så det kanske löser sig ändå?

Scully
0

Ingen som har erfarenhet av denna kamera? Gråter

Inkanyezi
1

Du kan nog lugnt utgå ifrån att det faktiskt inte är någon som har erfarenhet av kameran här.

Jag förstår inte vad du kan ha för anmärkning mot närbildstagning med kameran. Det finns två sätt att ta närbilder; endera använder man zoomen för att få så stor avbildningsskala som möjligt från ett bekvämt avstånd. Kameran fokuserar ner till 50 cm från sensorplanet enligt specifikationen. Så finns också ett extremt läge vid kort brännvidd, där man får skärpa ner till en centimeter från frontlinsen.

Ett bättre sätt om man vill ta närbilder med större avbildningsskala är att sätta på en närbildslins på exempelvis tre dioptrier. Då får man skärpa mellan 33 cm från linsen och ytterligare knappt en decimeter närmre kameran, och man kan ställa avbildningsskala genom att zooma. Med närbildslins har man större frihet att sätta ljus eftersom man inte så lätt skymmer motivet, och det är också lättare att välja bakgrund med liten bildvinkel. Kameran har filtergänga på 58 mm.

Scully
1

Ja det verkar så Glad

Tack så oerhört mycket för din beskrivning av närbildsfotografering! Är inte nog avancerad ännu inom detta område, men mäsker att jag måste läsa på mer och inte stirra mig blind på "små saker" Skäms.

Tack än en gång!!