Lexar, SanDisk eller...?
Jag håller nu på att beställa min kamera, en Canon 550D.
Jag har tänkt skaffa mig 16 GB (ev 32 om jag hittar till väldigt bra pris), och tänkte köpa ett klass 10.
Men fråga är… Vilket märke ska man ta?
Både Lexar och Verbatrim är betydligt billigare än Sandisk, men när jag söker på internet kan jag inte hitta något markant dåligt om något av dem.
Det enda jag hittade är att vissa kort tyckt fungera bättre/sämmre i kyla. Men vilka är då dessa…?
Är de likvärdiga eller "får man vad man betalar för" (trots att hastigheterna ska vara ungefär det samma)? Eller ska jag slå till på Verbatrim/Lexar istället för SanDisk?
Hakuna matata!
Frågan är om man behöver klass 10. Då jag hade min Nikon D90 hade jag först ett 8GB class 4 kort, som jag senare bytte upp till ett class 10. Skillnaden i hastighet var helt försumbar, spelade roll typ efter 10 bilder i serie… Men det är klart, om man har tänkt filma lite mer seriöst så är det viktigt med bra och snabbt minneskort. Kvaliteten på de olika märkena kan jag dock inte säga nånting om. Det 8GB/class4 kort jag hade köpte jag billigt på Clas Ohlson, krånglade aldrig…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 Klass 6 ska ju kunna räcka om man har tur, men då jag inte vill stöta på problem när jag filmar pga minneskortet så ville jag ha lite mera.
Egentligen hade klass 8 räckt, men det finns ju mest 6 och 10 vilkeet gör att jag lika bra kan ta klass 10 då det blir ungefär samma pris.
Men frågan är om det kvittar vilket märke det är av de vanliga, eller om SanDisk verkligen är(?) bättre? Det var ju en ganska så saftig skillnad på klass 10 av sandisk och de andra…
Hakuna matata!
JAg skulle titta på prisjakt =)
här är en lista över class 6 och 10 som sen sorterats på billigast först. Där ser man att de billigaste klass 10 är inte nämnvärt dyrare än klass 6 =)
prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s79721291&cols=&o=eg_1199&rev=1#prodlista
Utav de där så skulle jag iaf testa denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=963224
/Fridaybrew
Det fick bli en sandisk 32 gb extreme hd video. Dels för att om jag fotar hästar en hel dag (med extra batterier), eller filmar så blir det ju en del. Samt att om jag har 32gb så klarar jag mig en helg utan att ta med datorn. Och RAW är något jag vill kunna använda i framtiden i.af. Jag hittade det för 523 kr (ingen frakt) på inet, så jag tyckte det var prisvärt då!
Hakuna matata!