Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1519 ggr
Ketang
0

(H) Porträtt bild.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade en kompis i studion i går. Säg gärna vad jag kan förbättra och tänka på till nästa gång! Mm, jag vet att stolen stör, men vi hade inga andra tyvärr!

Ketang
0

Är det ingen som vill ge lite feedback??

Deklol
0

Tycker minen är bra, men hållningen och placering av händer fungerar inte för mig. Jag kan förstå att du vill att hans tatuering ska synas och därmed placerar handen så pass synligt, men det ser inte ut som en naturlig placering för mig.
Snusdosan i fickan passar heller inte riktigt in.

Bakgrunden tycker jag funkar bra.

Tycker det är för mycket tomrum ovanför personens huvud, och jag tycker inte heller att man behöver se så mycket av stolen nertill.

Överlag upplever jag bilden som platt. Med en ljuskälla till i form av hairlight eller rimlight på sidan hade nog gett mer djup.

Eftersom jag inte sitter vid min kalibrerade skärm nu tänker jag inte uttala mig om hudtonerna.

Med dessa synpunkter vill jag inte säga att bilden är dålig, tvärtom tycker jag det är en helt okej bild men som hade kunnat bli mycket bättre.

Ketang
0

Snusdosan har jag också tänkt på så här i efterhand. Stolen blir svår att dölja om han ska sitta ner och tatueringarna ska synas, kan iofs täcka den med bakgrunden så den blir grå. Har du något tips på hur han skulle ha händerna annorlunda för att göra en bättre bild? Det är inte skrivet i sten att texten på fingrarna måste synas. Ang luften ovanför huvudet så blev det fel bild när jag laddade upp så den bilden jag inte beskurit hamnade här. Den andra är beskuren bättre!

Schnauzertik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller i mycket med #2. Det är en helt OK bild.

I övrigt

Det finns en del attityd i bilden som jag skulle försöka förstärka.

Kanske genom att få skarpare ljuskontraster och göra bilden lite "skitigare"

Detta är bara en snabbredigering för att försöka visa vad jag menar. Fast det är förstås helt en smaksak vad man gillar.

Värd för Pensionärer

Ketang
0

#4 Hm, kanske är min skärm, men jag ser inte nån skillnad på din bild och mitt orginal? Sen är jag tyvärr väldigt dålig på ps/lightroom.

Det kommer nog bli att vi tar fler bilder så småningom och då ska han ha en luvtröja utan dragkedja. Ev i en rödare nyans eller svart. Jag har bilder när han har mössa på sig också och det blev lite skillnad.

Schnauzertik
0

OKI

Bilden är ju rätt liten så det kan ju också göra det svårt att se.

Några saker som du kanske kan se. I den redigerade bilden är ansiktet ljusare till vänster och tröjan har också mer skillnader mellan ljus o mörker, färgerna upplev som klarare och  man får en lite "råare" bild.

Om man är ovan vid PS eller andra bildbehandlingsprogram kan man nöja sig med att öka kontrasten för att få en del av effekten.

Men som sagt det är helt en smaksak vilket man föredrar

Värd för Pensionärer

Ketang
0

När jag har tid ska jag sätta mig och testa lite! Tack för tipset!

Fler tips om hur han ska sitta för att det ska se bättre ut?