Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2439 ggr
KickanW
0

Ljuskänsligt vidvinkel

Är på jakt efter ett ljuskänsligt vidvinkel till min Canon (har 400D nu men ska byta upp mig till 600D eller senare modell så småningom).

Vill helst ha under 2,0 i bländare men vid bra pris kan jag tänka mig 2,8. Fast eller zoom spelar egentligen ingen roll. Det brukar ju gå att få lägre bländare med fast optik men det verkar vara dåligt med vidvinklar till Canon över huvud taget.

De två jag hittat är Sigma EX 20/1,8 och **Tamron SP AF 17-50mm 2,8.
**Sigman har ju väsentligt bättre bländare men tamron mer vindvinkel.

Har någon här erfarenhet av dessa eller fler tips?

JazzBass
0

Det är svårt att hitta ljusstarka vidvinklar för kameror med aps-c sensor. Känner enbart till Sigmas serie ljusstarka vidvinklar med bättre ljusstyrka än f/2 (bortsett från de riktigt dyra f/1,4-objektiven). Sen har jag aldrig heller sett nåt  objektiv med en brännvidd under 20mm som har bättre ljusstyrka än f/2,8.

Båda objektiven du nämner är bra, men jag skulle försöka hitta dem begagnade för att spara en slant och vid behov senare kunna sälja vidare för ungefär samma pris. Själv har jag kvar ett 24/1,8 av Sigma, som jag dock funderat på att sälja då jag skaffade fullformat och ett Nikon 20/2,8. Tycker att bildvinkeln 24mm gav på aps-c sensor var mycket trevligare än den som jag får på fullformat, det var det perfekta objektivet att ha med då man behövde ett ljusstarkt objektiv som funkade till allmänfotografering.Det ger dock inte speciellt mycket vidvinkel på aps-c.

Vill du ha vidvinkel huvudsakligen skulle jag dock av dessa två alternativ rekommendera Tamronzoomen i första hand. Annars så får du en mer betydligt kraftigare vidvinkel om du väljer Tokinas 11-16/2,8, som ju fått alldeles lysande kritik.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Noob
0

Valde själv länge mellan Tokina's 11-16 och Canons 10-22. För min del blev det Cannon 10-22 trots att det inte är speciellt ljus starkt alls (3.5-4.5). Resonerade i banorna att det i vilket fall som helst nästan är omöjligt att få ett snävt skärpedjup när det närmar sig 10mm även med mycket stora bländare så mitt enda argument för att köpa ett ljusstarkt var att fotografera rörliga motiv i mörker utan blixt (och med tanke på att det är kraftig vidvinkel så kan man köra ganska långa slutartider) och för min del är det väldigt sällsynt så jag kände att jag hade mer nytta av ett större zoom område och mindre "flares" (känns som det nästan alltid finns en lampa eller en sol med i leken när man fotar runt 10mm)

(dessutom vrider man canon's zoom ring på rätt håll… :-) ).

uffelarsen
0

Precis som skrivit i ovaninläggen så är Tokinas 11-16 f2,8 något av det bästa ur vidvinkelsynpunkt du kan få tag på till din kamera, jag har haft ett men till Nikon och det var ett oerhört trevligt objektiv om man nu tycker om vidvinkel.

Mimmi
0

Riktigt ljuskänsliga vidvinklar är ju tyvärr i regel riktigt dyra, men ett alternativ för dig är kanske Samyang, de ligger på en rimligare prisnivå.

De har tre objektiv som kanske kan intressera dig:

Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC

Samyang MF 24/1,4 ED AS UMC

Samyang MF 35/1,4 AS UMC

De fungerar både på fullformat och APS-C, så att du har möjligheten att byta upp dig. Det som gör dem billigare än liknande objektiv är att de saknar fokus och viss automatik. Det är alltså manuell fokus som gäller, och man kan på Canon inte ha full automatik med dem, men slutarautomatik fungerar. (Detta gäller för 14/2,8 och 35/1,4 i alla fall).

KickanW
0

Tack alla för bra tips och tankar!

Tokinas verkar bra, men det är ju tyvärr rätt mycket dyrare och har ändå inte lika låg bländare som Sigman. På den kameran jag har nu kan man ju inte alls ha särskilt hög ISO och jag är inget stort fan av blixt, så därför är bländaren väldigt viktig då jag framförallt kommer att använda objektivet för inomhusfotograferingar.

#4: Glömde skriva det i huvudinlägget men autofokus är ett måste. Annan automatik behövs inte men fokus vill jag ha!

KickanW
0

Vad tror ni om CANON 20mm/2,8?
Jag har förstått att det är rätt stor vinjettering, men att det annars är bra på många sätt.

Kan köpa det begagnat för 3300:-, och då ingår motljusskydd.