Kamera - hur länge mellan byte ?
Ja hur länge behåller ni er kamera innan ni börjar bli sugna på att ev. byta upp er ? Jag har precis köpt en D80 som det väl kommer att ta mig ett par år att bemästra, så jag har inga planer på byta. Vore kul att höra hur länge ni har haft er kamera.
Trevlig fortsättning önskar
Hasse

Har haft min D50 i snart ett år, innan dess hade
jag en Nikon FG-20 köpt 1986… Räknar dock inte
med att D50:n håller lika länge!
Jag köpte en ny för några månader sedan och funderade efter någon vecka på att hitta en bättre. Tyvärr finns det ingen som är bättre än den jag har till det jag ska ha den till så jag får hålla mig ett tag till.
Tom
Köpte en Canon EOS 1000FN 1995 och höll mig till den tills 2004 då jag köpte Canon EOS 10D och i augusti/september 2006 köpte jag EOS 5D, hoppas den håller ett par år till…
Har haft tre kameror på två år nu, varav en i ett år och en i 4 månader. Köpte min D50 nu för ca en vecka sedan och lär mig fortfarande! Kommer verkligen inte byta upp mig på ett BRA tag, då köper jag hellre nya objektiv.
MVH
Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag köpte en Canon EOS 350D för ett år sen och en EOS 30D under hösten. Så ofta har jag inte tänkt byta i fortsättningen.
Vänliga hälsningar
Niklas
Intresant ämne. Har haft min Pentax sen 1977 (funkar fortfarande fint) men köpte till och bytte objektiv under åren. Gick över till digital för ett år sedan och kan redan se att jag köper upp mig inom ett år. Jag tror att det är så med det mesta att det byts mer nu för tiden. Tv, musik anläggningar, datorer osv.
Eddie
Medans jag körde analogt så bytte/kompleterade var 3 år (slutade på Canon T90 sen fanns ingen anledning att handla mer). Jag gick över till digitalt 1994 - så sedan dess har det bytts var 18 månad, Canon 30D just nu.

#6 Jag var trogen Minolta på den analoga tiden. Har den fortfarande ligger och samlar damm någonstans med div obj o blixt. Sen blev det en liten coolpix för ett par år sedan. Sen ville man prova digital systemare förståss ! Det mest praktiska hade ju varit att köpa Sony eftersom jag hade ett par gluggar. Men efter att ha känt lite på den i butiken så avstod jag. Nu är det Nikon för hela slanten. Min D80 lär jag ha minst några år känns det som. Helnöjd.
# 4 Jo, jag har nog läst dina inlägg om den nya kameran
Jag hoppas du också är nöjd !
// Hasse
jag hade min minolta dimage i två ½ år, sedan bytte jag till en nikon d50 som jag har haft sedan augusti 06. Planerar på o behålla denna ett bra tag =)

En bättre investering än att köpa finare kamera är på sig själv och sin kunskap. En kurs i fotografering eller en bok är säkert en bättre investering än fler pixlar.
Hälsningar
Robert
#10 Beror också mycket på vad man har för kamera - inte alltid som det bara är utökat pixelantal när man köper ny kamera 
mvh Martin

Jag började min digitala fotografering med en kompaktare från Sony (W12). Den funkade i typ 1 1/2 år eller så. Sen började jag sukta efter en systemdigital. I slutet av sommaren 06 så köpte jag en 350D, som jag var himla nöjd med. Ett tag. Den är liten och ganska enkel. Vilket gjorde att jag köpte batterigrepp för att få lite fason på storleken, tyvärr fanns det inte så mycket att göra åt budgetkänslan i kameran. Så ganska snart började jag kika efter en ersättare.
Storebrorsan 30D är större och kamerahuset är i aluminiumlegering. Tyngre, bättre känsla, större lcd-skärm mm. Så nu sparar jag till en 30D och planerar att köpa en till sommaren då de förhoppningsvis sjunkit strax under 10 000:- för kamerahuset. Sen ska det på ett batterigrepp där också, så jag lägger väl en ca 12000:- på ett nytt kamerahus.
Sen vill jag inte byta på en lång stund. 5D är alldeles för dyr och avancerad för min fotografering.
Jag har bytt Fyra kameror på ett år.
Min första kamera var en gammal fuji finepix 4700
Sedan bytte den till Panasonic lumix L1
Sen köpte jag Nikon D50, den var fantastiskt tyckte jag men ville uppgradera den så nu har D80 med SB 800. Jag blev nästan ruinerad men det är värt för pengarna.
Men jag kan inte ta min D80 överallt så jag köpte en Nikon 5700 som kompletering.

Jag tror allt hänger på hur mycket man vill själv. Jag började med en enkel olympus för att lära mig grunden sen blev det en D80, nu har jag en D200 som blir det sista jag köper om inte formatet ändrats radikalt. Nu satsar jag hårt på att lära mig att hitta ett eget sätt att fotografera, Något man kan bara koppla med mig, iofs kommer det att ta många år innan man är där. Men roligt är det i alla fall! Mvh/Mandrakonian
För två månader sen, alltså i julas, uppgraderade jag till Nikon D80 och till den har jag ett 55-200mm objektiv. Innan D80:n hade jag en Nikon D50 som jag fick i slutet av juni 2006. Har nu inga planer på att byta kamera igen, utan D80 får troligen hänga med länge till då jag knappast skulle bli mer nöjd med någon annan kamera än vad jag är med D80. Det kommer att ta mig många år innan jag växt ur kameran! Dock kommer jag uppgradera mitt objektiv till ett 75-300mm eller 135-400mm inom några månader, hoppas jag på. Än så länge är jag iallafall helnöjd med mitt nuvarande objektiv men känner att jag vill ha lite mer zoom.
MVH Hannah
Det brukar vara dags att byta strax innan man lärt sig behärska den kamera man redan har.
Fick en Avant Pocket julen 2004. Julen 2006 fick jag min andra kamera, en Samsung GX 1L.

Det är kul och intressant att läsa era tankegångar om kamerorna. Själv har jag inga bytestankar, men jag har ett par gluggar på önskelistan. Jag vill ha ett vidvinkel 12-24 samt ett macro. Bara att börja spara det :-)
/ Hasse

Jag köpte min första digitalkamera i början av december 2005, och hade den till i början av mars i år, då jag köpte en Nikon D40, så jag hade alltså den första kameran i 1 år och tre månader innan jag köpte en ny :)

Min första fick jag nog julen -04 eller -05. (Olympus C-170)
Den andra i födelsedagspresent sommaren -06 (Olympus µ810)
Hade tänkt att köpa mig en Canon Powershot S3 IS nu till våren för mina julklapps- och födelsedagspengar.

Nästan lika so #17 ;D fick en Samsung GX 1L julen 2006.. så det enda jag ska byta ut för ett par år framåt är förhoppningsvis bara objektiv om inget pajjar.. men det får man inte hoppas på ;)
Jag köpte min nuvarande kamera för 1½ år sedan, är grymt sugen på ny kamera men tills jag sparat på mig lite pengar så väntar jag och läser på/ försöker lära mig så mycket som möjligt för att vara mogen för en systemkamera sedan :)
Kram Hanna
Hanna

Jag köpte min Canon eos 300D för ca 1,5år sedan och nu efter 1,5år så känner jag att jag behöver ha några fler funktioner och en snabbare kamera för att jag fotograferar sporter mycket. Jag funderar på att byta upp mig till en 30D
För ett bra tag sen fick jag min första kamera, en analog Olympus. För 1 år sen fick jag min första digitala, en Kodak EasyShare DC4800 som jag arbetat flitigt med. För nån månad sen provköpte jag en Nikon Coolpix L5, men tyckte inte den var bra så jag lämnade tillbaka den och sitter nu här med en Canon PowerShot A630 och har inga planer på att byta på ett tag. Nästa "uppgradering" blir nog isåfall en digital systemkamera. :)
Jag köpte min första digitalkamera den 19 juni 2005, en Canon Ixus 50 och den 26 oktober 2006 min digitala systemkamera Nikon D50. Jag använder fortfarande Ixusen en hel del främst till attt ta panorama och liknande :)
Ojoj ^^ Jag har haft 5 olika kameror innan den jag har nu, och det är sedan 2005 xD Men iaf ^^ Jag kommer nog alltid vilja ha en ny kamera tills jag har en systemkamera :)