Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1593 ggr
BuxXum
0

Lisebergs Julmarknad?

Nu är det såhär att jag ska till Lisebergs Julmarknad och med mig tänkte jag ta kameran. Nu är min fråga. Kommer jag behöva ha ett stativ med mig eller går det att fota med så pass kort slutartid att detta inte behövs.

Någon kanske har varit där och fotat? Eller fotat liknande och kan berätta om det! HAr själv aldrig varit där så jag vet inte så mycket.

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Moalinn
0

lisebergs julmarknad.. menar du då jul på liseberg ? för om du menar det, så har jag samma fråga.. fast jag har varit där, det är mycket ljus men för att få en riktigt snygg bild känns det som om att ett stativ vore det bästa alternativet, men jag vet inte.. därför lägger jag ett litet märke här!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MonisN
0

Till dom bästa bilderna kommer du att behöva stativ. Jag utgår ifrån att du vill uppleva en mysig stämning och den infinner sig inte förrän efter mörkrets inbrott. Högt ISO är ett alternativ, men inte lika bra.

Jul på Liseberg är vackert med sina 5 miljoner ljusGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

JazzBass
0

Det beror väl fullständigt på hurdana bilder man tänkt fotografera, hur mycket man vill frysa rörelser på bilden och hur högt iso man kan tolerera. Är det mörkt klarar man sig inte så bra utan stativ utan att höja iso, det är klart. Blixt, helst på rear sync kan man ju dessutom alltid använda som komplement för att frysa rörelser.

Se till att träna på mörkerfoto innan du åker dit och fotograferar. Att ha koll på inställningarna är a och o. Har du det så kommer du veta om du behöver stativ eller inte.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
0

Precis som #3 säger så beror ju allt på vilka motiv man ska fånga. Är det människor på två meters håll går det ju bra med blixt, men blixten räcker inte för att ta en vy över fältet. Men detta känner du säkert redan till. Vill man ta lite mer kreativa bilder med rörelseoskärpa så behöver du inget stativ. Men du ska veta att där är ganska mörkt trots alla ljusen, så stativ lär du behöva om du ska få skarpa och brusfria bilder, iaf om du vill ta bilder på längre avstånd.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Moalinn
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tyckte inte att det va några problem att fotografera på liseberg utan stativ. Men jag tog mest bilder på ljusen så det kan ju vara det också.

Men ett stativ är inget måste, iallafall om man inte ska ta bilder på annat som behöver en längre slutartid.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto