Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4557 ggr
Mari
0

Studiobakgrunder

Någon här som kan rekomendera några studiobakgrunder?

Helst stativ då jag troligen inte kommer kunna skruva fast dem i taket i studion jag lånar men allt är av intresse.

Gärna hela "kit" med stativ/hållningsannordning och 1-3st bakgrundsfärger. Vart kan man beställa hem?

Jag funderar även över vad som är bäst - papper eller tyg? Är det någon nämnvärd skillnad?
Kommer att fotografera mestadels djur om det har någon betydelse.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[PeterWem]
0

Papper. Tyg blir så skrynkligt.

Blixtpaket här. Bakgrundshållare här. Och papper här.

Ketang
0

Och jag säger tyg, som går att tvätta om du ska fota djur. Papper blir dyrare i längden. Vi har ett tyg i studion som ser lite rynkigt ut och det blir jätte snyggt! Bara ta ner och tvätta om det skulle hända en olycka!

pellepiano
0

Då kontrar jag men vinyl =) , som är slätt och lätt att tvätta av på stället.

Ketang
0

#3 Vinyl ;-) Hur slitstarkt är det? Nu blev jag jätte nyfiken! Var får man tag på det? Är det mycket dyrare än tyg/papper?

Schnauzertik
0
Mari
0

Tack för alla svar :D

Som jag förstår er så är det en smaksak gällande papper eller tyg? Det är inget sådant som att tex. tyg absorberar ljuset bättre eller att papper reflekterar eller nått?
Som ni märker är jag nybörjare med detta.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Schnauzertik
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med pappr blir det slätt medan tyg har lätt för att rynka sig så man ser veck på bakgrunden.

Försökte först med lakan men det blev helt odugligt. Bättre då med något velouraktigt och kanske också med struktur. Man kan ju sudda och/eller klona i bakgrunden så att veck och liknande tas bort.

Köpte billigt tyg från Jysk som fungerar skapligt men tror att jag kommer att gå över till papper så småningom.

Bådadera kan funka och användas beroende på vad man vill ha för resultat.

Här är en av de första bilderna jag tog med tyg och där jag lagt på mycket blurr på bakgrunden

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
0

En till

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
0

En med mörk bakgrund

Värd för Pensionärer

uffelarsen
0

#7.8.9  Jag tycker det verkar funka hur bra som helst med dina bakgrunder, Jag gillar alla bilderna men med en stor bländare eller genom att öka avståndet mellan bakgrunden och objektet borde du väl kunna "softa,blurra, sudda och allt vi vill kalla detSkrattande utan större problem eller? Jag har ett studiokit men tyvärr ännu ingen plats att ha det uppe på, så detta är en fråga och inget påståeende då jag inte har någon större koll på ämnet.

/Uffe

soren-p
0

#10 Med studioblixtar tycker jag det tenderar att bli ganska små bländare. Kör jag mina på halv effekt hamnar jag på ca f/9-10 i bländare. Ganska långt skärpedjup alltså.

Just för att minska skärpedjupet har jag testat ND-filter och det fungerar ju. Den bifogade bilden är tagen med bländare f/5 och då börjar man se lite oskärpa på tassen längst bak i bild.

JessieS
0

Jag är inte så bra på foto men en stor, vit rullgardin kanske kan fungera? :p En sån där som inte släpper igenom något ljus. Men de är kanske inte så lätta att rengöra.. Bara en liten idé. ;)

[alezan]
0

Den för närvarande enda bakgrunden på vägracket i vår studio (som vi använder typ aldrig..) är svart, matt och i pappersliknande material.

Väggen bakom är mattmålad vit och går även den att använda som bakgrund när man använder studiobelysning.

Tyg i form av lakan och liknande är enligt mina erfarenheter värdelöst, däremot fotade vi reklam förra helgen och behövde dölja en vägg och använde då ett fleecetäcke till häst och alltså modell tyngre och det hängde skapligt slätt och snyggt bakom modellen.

Schnauzertik
0

Ja du har rätt men då det rum jag använder som studio inte är optimalt inrett så är längden (på rummet) som finns tillgänglig något för liten, varför jag inte kan ha motivet hur långt som helst från bakgrund (ska kanske ta bort lite möbler så vinner jag 1m).

Mina studioblixtar är bara på 120W och steglöst nerställbara till 1/16 av styrkan så där är det inga problem att få till en stor bländare, jag kan ju också dra ner ISO till 50 om det behövs.

Rullgardin kan kanske funka för porträtt och halvfigur. Rullgardiner är annars i minsta laget 140*250 är väl ungefär den största standardstorlek som finns. Ofta vill man förutom bakgrund på väggen ha ett par meter på golvet. Också bredden kan vara i minsta laget, men det beror förstås på vilket motiv. Har aldrig provat rullgardin  så jag vet inte hur bakgrunden kommer att se ut heller.

Värd för Pensionärer

[alezan]
0

Hos Calumet finns det mesta

Mari
0

Tack hörrni!

Men vad för färger är att rekomendera? Det lutar just nu mot att det blir papper med bredd på 2,75
Svart, vit och grå är vad jag tänker som en bas, eller tänker jag helt galet då? Är någon annan färg bättre?

Funderar även skarpt på att även införskaffa en eller två olika sorters tyger som jag då hänger över stativannordningen (som det kommer bli), dessa tyger i några roligare färger eller kanske till och med mönster.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Måste även fråga, jag vill ha ett stativ där man kan hänga upp alla tre bakgrunderna samtidigt - för/nackdelar? Och ska man ha med rullfunktion eller är det bara onödigt lyx?

#1 Stativet du länkar till där, den tar bara en bakgrund åt gången va?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Schnauzertik
0

Låter som en bra basuppsättning.

Själv blev jag inspirerad av Sören som valt ut en bakgrund anpassad till just sin hund och dess färg för att få bästa resultat.

Har frilagt en bild på vår hund och testat i mitt bildbehandlingsprogram hur det blir med olika bakgrundsfärger. Kommer antagligen att köpa 1 eller 2 rullar papper i lämpliga färger.

Värd för Pensionärer

pellepiano
2

Man kan också köpa EN färg, typ grå, och färga den med bakgrundsljus. Här ett exempel med plastpåsar som jag ritat med tusch på och trätt över blixtarna för att få lite olika färger. Här några testbilder jag tog.

Mari
0

#19 Tack för mycket bra förslag! Är det vit bakgrund som är att föredra då eller?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ketang
0

#19 Men är det blixtar du riktar mot dig då? Känns som ansikte och kläder borde få den färgen också, eller hur fungerar det?

Hanna
0

#19 Häftigt! Härliga färger :)

Helfärgat tyg som skrynklar sig kanske inte blir snyggt. Men är det melerat gör det nog inte så mycket. Beror på motiv.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

pellepiano
0

Jag har flera blixtar. En för bakgrund, en snett bakifrån som träffar mig och en framifrån. På några av exempelbilderna använder jag två fryspåsar på två av blixtarna. Bakgrunden är en grå rullgardin från Jysk som ja målat lite på ( med grå nyanser )

Jag tycker grå är bra för att då kan den bli mörk o man inte belysr den och väldigt ljus om man belyser den mycket. Dessutom är baksidan ljusgrå och reflekterande, så där kan man få den helt vit med två blixtar riktade mot den. ( jag kör med ganska svaga , 110 ws  ( wattsekunder , inte watt )).

Ketang
0

Okej. Om jag sätter fryspåsar på mina blixtar smäler nog plasten tror jag!