Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1556 ggr
gulzebra
0

Hur få himlen att bli bra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag knäppte den här bilden i somras. Gillar den till större del, men tycker himlen förstör en hel del, som så ofta annars när den blir kritvit…

Så nu undrar jag, finns det något man kan göra för att inte få den där kritvita himlen? Vad ska man tänka på? Förutom att helt enkelt beskära bort den då, eller offra resten av bilden…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Fibbe]
0

Det är svårt i sådan ljus. Det finns dock knep.

Du kan ta två bilder med olika exponering och slå samman i datorn

Eller så använder du ett avtonat gråfilter framför objektivet.

gulzebra
0

Ok, tack! Får googla fram någon guide på ihopslagning sen, sånt där är jag urusel på. Filter är tyvärr rätt uteslutet för min del då jag har en kompaktkamera :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Fibbe]
0

Avtonat gråfilter är som en glasskiva med en toning. Den går att hålla framför kameran, behöver inte monteras, så det går att använda även för kompaktkameror!

gulzebra
0

Ah, där ser man! Ja då får det definitivt bli ett filter efter jul! Skrattande

Inkanyezi
0

Det finns faktiskt ett sätt till, som kan funka just för en sån här bild, och det är att använda Active D-Lighting, som finns på många av Nikons senare modeller, bland annat Coolpix P500.

När man väljer Active D-Lighting, exponerar kameran mindre, vilket spar högdagrarna, och sedan framkallar den skuggorna lite mer för att få fram teckning där. Det dynamiska omfånget som man kan få med i en bild blir då större. Priset för högre dynamiskt omfång är att bruset i skuggorna ökar lite grann.

När man har så hög kontrast som här är det värt att pröva Active D-Lighting. Det kan funka.

Man ska ställa på lägsta ISO när man använder Active D-Lighting och det funkar så klart bara när man tar bilden, inte i efterhand.

Man kan faktiskt lägga in en himmel i en sån här bild om man inte är så noga med att det ska vara alldeles äkta som när man fotograferade. Då tar man en bild med en bra himmel och maskar på lämpligt sätt i separata lager.

gulzebra
0

Ah, så det är det Active D-lighting betyder! Har trillat över det några gånger men aldrig kommit ihåg att faktiskt kolla upp vad det är när jag väl sitter vid datorn - manualen var ingen höjdare på den fronten.

Ja absolut, om man kan sånt. Personligen undviker jag gärna att redigera bilder (tills jag är tvungen, då försöker jag "om en stund" - vilket brukar betyda 100 år senare), förutom enkla grejer i stil med beskärning och mättnad. Inte för att jag ogillar redigerat, utan för att det helt enkelt inte är min grej - redigering tenderar för min del att sluta i helt galet mycket sämre bilder än jag började med… Skrattande

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Provade med ett lite snabbt sätt att iaf få lite färg på det vita ;-)

(överdrev den ngt)

/L

gulzebra
0

Nice! Ser ju mycket bättre ut :)

Lynxx
0

Flört

/L