(M) Barnfotografering

Jag tycker att det ser bra ut, och jag misstänker att du skulle kunna göra det ännu bättre, lite beroende på hur du vill ha dina bilder. När man jobbar i high key är det i exponeringen som den största utmaningen ligger; det gäller att få det som ska bli alldeles vitt att komma dit utan att blåsa ut fel saker i bilden. Det är en brist att ha stora ytor gråtonade om man inte har ett särskilt skäl till det. Medlet att bränna ut rätt del av bilden är riggningen av ljuset.
Jag vet inte heller om vinjetteringen är ditlagt med bildbehandlingen eller om det är objektivet som tecknar så i den aktuella belysningen. Kanske vinjettering är snyggt, men jag skulle gärna se att det ljusa gick mer mot rent vitt i bakgrunden närmre mitten av bilden. High key gör man främst med ljuset och ändrar bara obetydligt i bildbehandlingen om det behövs. Det är en konst att träffa precis rätt med exponeringen, så att man ännu kan se skillnad mellan mycket ljusa toner och helt urfrätta.
Men det är en smaksak, och det är du som bestämmer hur dina bilder ska se ut; jag skulle sikta på lite ljusare, men det ska göras vid exponeringen snarare än efteråt.
Kan inte tillägga så mycket om det tekniska utan tänker på annat som att på #1 skulle sockarna av och på #2 så "skymmer" nappen och tar fokus ifrån ögonen/ansiktet…
Ska det vara naturligt så ska det i min mening. Leksaken i förgrunden på #2 stör jag mig dock inte på.
Totalt sett fina bilder ändå! 
Jättefina bilder. Håller dock med om att sockarna stör lite. Men klokt att hålla guldklimpen varm om fötterna. Pussögonblicket är för gulligt.

#3 Antagligen funkar det inte så himla bra att bara dra ur Adrians propp; knepet är väl att få honom att spotta ut den själv, till exempel genom att locka honom att skratta. Kan man dessutom få ögonkontakt åt kamerans håll är det ännu bättre. Också det kan ses som teknik.
Riktigt bra bilder tycker jag! Snygga gråskalor, "lagom" mycket high key för min smak, och bra ljussättning.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#5 Nähä! Menar du att grabben skulle opponera sig mot över att få nappen borttagen!?
Skämt och sido, jag vet och förstår vad du menar. Talade bara om vad jag tyckte om bilderna.
Jag jobbar ganska mycket med hjärtsjuka barn samt har egna, så jag tror jag vet vad en napp kan betyda. Speciellt i en lite ovan situation.