Porträtt på okänd..?
Är det tillåtet att publicera ett porträtt på en person man inte vet vem det är?
Tog en bild på en kille i Kuala Lumpur. Latjade lite med kameran i vimlet av folk och fick till en bild som jag blev riktigt nöjd med. Jag skulle vilja lägga ut den här på sajten för att få kommentarer på den…
Eller är det så att man inte ska fråga först…? *skrattar
Jessica

Samma fråga som du ställer här på Foto.iFokus ställde jag till en fotograf på HBL, läs artikeln "En dag med HBL´s pressfotograf". Hans svar var - När du har tagit en bild på en offentlig plats så behöver du inte personens tillstånd. I den kurs jag läser (USA´s lagar) så behöver man tillstånd först då när bilden ska användas i ett kommersiellt syfte.
En del vill hävda att PUL gäller och man kan inte publicera bilder utan personens tillstånd.
När jag tar fotograferar bröllop, familjer och barn så frågar jag alltid om det är okej att lägga ut bilder på Foto.iFokus och min hemsida. Bilder som jag tar utomhus publicerar jag utan att fråga först.
Hälsningar
Robert
Skönt kort, han ser ut som han sitter och funderar på något av livets alla mystierier :)

Snygg bild!

Snyggt fångat. Två saker som du kan förbättra, ta bilderna i färg även om du ska visa upp dom i svartvitt. Du har bättre kontroll om de är tagna i färg, för att kunna justera kontraster mm. Sedan tycker jag att han är för centrerad i bild, lite mer luft framför honom skulle inte skada.
Hälsningar
Robert
Tack för bra kommentarer! Mera luft behöver jag på fler bilder vet jag. Fick så många tips på semestern att jag inte kom ihåg alla, bl.a. det. Just för att kunna beskära i efterhand. Tyvärr blev det där det enda kortet på honom… Påminner lite om Peter Siepen i stil tycker jag. :) De skulle nog kunna dela garderob! *ler
Jessica