Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 646 ggr
Gunlog
0

Hjälp medframkallning!

Hej alla glada!

Jag ska göra en tavla till ett par som jag känner mycket varmt om.

Jag har tagit hem foton från deras Facebook-sida för att skicka till framkallning.

Jag går in på fuji.se men de tar inte emot uppladdningarna för foton är för små.

Har ni något tips?

Jag kan inte skriva ut dem själv då våra skrivare inte är kompatibla med våra laptopar, endast till vår stationära som är på väg i graven. En hemmautskrift på foton bleknar ganska snabbt, så därför vill jag framkalla dem ordentligt.

Kan ni ge mig tips på bästa sätt? Någon annan sida som jag kan framkalla på, eller hur jag kan göra fotona större? Första fotot var på 0.5 mb… Jag vill inte köpa Photoshop "bara" för detta…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

JazzBass
0

För utskrifter av bra kvalitet i normal storlek (10x15cm och större) krävs större bilder än de som är på facebook. Du behöver alltså få tag i oförminskade versioner av bilderna. Bästa sättet är kanske att kontakta deras barn, syskon eller föräldrar (om det går/är rimligt) för att be dem luska fram bilderna och skicka dem till dig. Det borde de säkert kunna hjälpa till med om du bara berättar ändamålet. Annars får du själv förstora de bilderna du hittat och vara nöjd med att bilderna inte blir i optimal kvalitet. Finns gratisprogram att ladda ner från nätet som t.ex. Gimp, som sköter jobbet bra.

Sådär rent generellt så är jag ändå inte alls tänd på idén. Jag skulle inte vilja att nån tog mina bilder utan min vetskap och gjorde en tavla av dem, om än det är jag själv som skulle få den. Alla behöver absolut inte tänka likadant, men du gör gott i att tänka på hur du skulle reagera på en omvänd situation. Motiven på bilderna har förstås betydelse också hur man uppfattar saken.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Gunlog
0

Det är min dotter och hennes sambo vi pratar om, så det är lite annorlunda…

Jag hade naturligtvis aldrig gjort så här till vänner.

Tack för tipsen!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.