Bra redigeringsprog.
Hej!
Jag har börjat intressera mig för fotografi och då jag inte har råd med en bra kamera hade jag i alla fall önskat ha ett acceptabelt bildredigeringsprogram. Har tidigare erfarenhet av Photoshop Elements som jag var väldigt nöjd med. Söker inget superavancerat utan bara ett enkelt, funktionellt och smidigt redigeringsprogram för hobbybruk. 0-1000 kronor.
Alla tips välkomnas :). Om detta diskuterats innan så vänligen länka tråd då jag inte hittade det själv.
Mvh
Anna
Det finns inga bättre program än Photoshop, och Elements är budgetversionen av stora CS, och mycket kompetent. Det finns också en rad gratisprogram där Gimp sticker ut och är mycket bra. Men eftersom du har tidigare erfarenheter av Elements och är beredd att betala så hade jag nog valt Elements.
nu kommer det bli liv i bygget…
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Jasså??
#1 Ska testa att ladda ner Gimp. Du kan kanske säga om detta är den riktiga/officiella nedladdningssidan eller ej? http://www.gimp.org/downloads/ Verkade ju så, men bara så att det inte är virus.
Om jag inte gillar det så lär jag väl önska mig Photoshop Elements i julklapp.
#2 Mycket nyfiken på vad du syftar på ;)
jag har gimp 2.0 och photoscape :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För enklare redigering så funkar gratisprogrammet IrfanView alldeles förträffligt. Likaså för beskärning och förminskning.
HH
Om du skulle råka ha mac så finns ju nuförtiden Aperture att ladda ner till väldigt överkomligt pris, 70% billigare än det var för nåt tag sedan. Det lär vara rätt lika som Lightroom, men jag har aldrig provat det. LR har jag annars blivit väldigt fäst vid, svinbra progam som är värt varenda euro det kostar. Men spräcker din budget ganska mycket, kostar knappa 3000kr. Aperture däremot ligger inom din budgeten, men funkar tyvärr bara på mac.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag rekommenderar Elements av tre anledningar ett du är redan bekant med det och två det är synnerligen kompetent och tre väldigt prisvärt! :)

Om du har använt Elements albumfunktion, så saknas motsvarighet i Gimp.
Gimp byggdes från början för att skapa datorgrafik, inte för att hantera fotografier, och därför har Gimp många verktyg som du troligen aldrig får användning för, och vissa saker som man kanske vill ha integrerat med bildredigeringen, som albumfunktionen, finns inte. Det är ett rent bildbehandlingsprogram.
Så du kan ha användning för något program som är bra för att få överblick över dina bilder, utöver att kunna redigera dem. Irfanview, som har nämnts här, är ett program som kan användas för att hantera bilder och som också fungerar för vissa enklare redigeringar. Om du har god ordning bland dina bilder och vet i vilka mappar de ligger; helst om de har en egen gren i katalogträdet, så fungerar Irfanview mycket bra också för sådan hantering som inte är redigering. Man kan också ställa in externa redigeringsprogram, så att Irfanview kan skicka bilder till exempelvis Gimp (eller Elements) när man vill redigera dem.
Om du är mer som den som lägger sina kort i en skokartong och bilderna är spridda hur som helst i datorn, så är inte Irfanview verktyget att hitta dem. Det finns ett mycket bra program som kan leta rätt på varenda bild på hårddisken och visa dem överskådligt: Picasa, som du kan ladda ner från Google.
Själv är jag närmast allergisk mot program som bevakar vad man stoppar in i datorn, så jag använder inte något program som automatiskt tar hand om bilder från minneskort och kameror. Jag använder den vanliga filhanteraren för att föra över mina bilder till datorn. Det finns säkert gratisprogram för överföring också, men det är väldigt enkelt att använda datorns filhanterare, och det är något man ändå bör kunna. Jag brukar lägga över hela innehållet i mappen /DCIM/ från mina minneskort innan jag sorterar bilderna i datorn. Det tar bara några sekunder att dra mappen till rätt plats, och sedan kan man om det tar tid göra annat. Efter att man har fört över bilderna till datorn och tagit backupp bör man alltid formatera sitt minneskort i kameran.
Jag kör med Photoshop CS5 och photoscape och jag är sjukt nöjd! :D
Photoscape är ett gratisprogram ;)
#11 Såklart man kan vara nöjd med CS5 som är världens bästa redigeringsprogram, men det kostar inte under tusenlappen, snarare en månadslön.

Behöver du enklare redigeringsprogram , men som ändå innehåller lager och lagermasker mm så finns gratisprogram som laddas i webbläsaren. Så man behöver inte installera nåt.
www.pixlr.com tex