Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 825 ggr
Luckyman
0

Nikon D200

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon annan som suktar litet efter Nikons nya D200?

Nedan finns lite information från Scandinavianphotos hemsida… Går också att läsa en review på: http://www.dpreview.com/articles/nikond200

• "Upplösning: 10,2 miljoner pixlar
  • CCD-storlek: 23,6 x 15,8 mm
  • Optisk zoom: Beror på val av optik
  • Digital Zoom: Nej
  • Närgräns: Beror på val av optik
  • Ljusstyrka optik: Beror på val av optik
  • Ljuskänslighet (ISO): 100-1600 ISO (min-max, utan boost)
  • Autofokus / Manuell : Ja/ Ja
  • Minneskorttyp: Compact Flash
  • Storlek LCD-skärm: 2,5 tum
  • Svenska Menyer: -
  • Filmsekvenser (upplösning): Nej
  • Filformat: JPEG, RAW, NEF
  • PictBridge Kompatibel: -
  • Storlek: 147 x 113 x 74 mm (BxHxD)
  • Vikt: 830 gram utan tillbehör

Nikon D200
D200 lägger sig som ett steg mellan entusiastkamerorna och de professionella. Med en Upplösning på 10,2 miljoner pixlar och möjlighet till bildserier i upp till 5 bilder per sekund så är detta en kamera som klarar de flesta av de krav som både entusiaster och proffs ställer. Den har ett slitstarkt hus i magnesiumlegering och är bra tätat mot både fukt och damm, så den håller att ta med sig. D200 har ärvt en hel del funktioner och teknik från bland annat storebror D2X, den har t.ex. samma 3D Color Matrix Metering II och RGB-sensor för att alltid ge korrekt färgåtergivning. Uppstartstiden är på endast 0,15 sekunder och slutarfördröjningen är bara 50ms. Det finns en rad smarta och praktiska tillbehör till denna kamera, bland annat så finns MB-D200 batterigrepp för bättre batteritid och enklare högkantsfotografering, MC-35 ger möjlighet att skriva in GPS-data i bildfiler och med WT-3 ger kameran trådlösa överföringsmöjligheter (IEEE-E802.11b/g). En avancerad systemkamera som varit efterlängtad av många.

CCD (upplösning)
Upplösningen är på 10,2 miljoner effektiva pixlar med en bildsensor som är 23,6x15,8mm stor (DX formatet).

Optik
Klarar alla Nikons AF objektiv och DX-optiken.

Funktioner
Kameran har fullständiga möjligheter till både manuella och automatiska inställningar, även bländarstyrd och tidsstyrd automatik.
Slutartiderna går mellan 30 - 1/8000s samt Bulb.
ISO-talet är ställbart mellan 100-1600
Autofokussystemet är 11/7 area TTL med Multi-Cam 1000.
Seriebildstagning kan göras med upp till 5 bilder per sekund i upp till 29 bilder i JPEG eller 18 i RAW.
LCD-displayen är 2,5 tum stor med en betraktningsvinkel på 170 grader.
Sökaren har ett fast prisma och dioptrijustering från -2 till +1.
Kameran drivs med ett uppladdningsbart EN-EL3batteri som ger kraft 1800 bilder på en laddning.
Uppstartstiden är 0,15 sekunder, slutarfördröjningen är på 50ms och spegelblackout 105ms
Överföringen till dator sker med USB 2.0

Lagring
Bilderna lagras i RAW eller JPEG på CompactFlash.

Mått och vikt
Mått: BxHxD 147 x 113 x 74mm
Vikt: 830 gram utan batteri, minneskort och optik."

Oskar
0

Ja det har jag väntat på, en kamera med GPS! (Eller det kanske har funnits länge?)

Frågan är vad man kan göra med gps-datat. Finns det något program som kan söka fram bilder utifrån en geografisk position? Det skulle vara otroligt intressant!

Oskar

Staffan
0

Coolt, nu har man något att drömma om… :)
Jag har alltid älskat Nikons kameror!

// staffan

Robert
0

Det är säkert ett bra val att köpa D-200. Senaste numret av Practial Photography så rekommendera man D-200 istället för Canon EOS 5D, mer för mindre pengar var ungefär summeringen.

Hade jag fått göra om mitt kameraval så hade det blivit en Nikon och inte Canon. Nu känns det som om man sitter med svarte Petter i hand.

Hälsningar

Robert

Tom
0

#1, När jag läser rescensionen av kameran uppfattar jag inte att den har en GPS inbyggd. Däremot kan man koppla en extern GPS till kameran. Med en GPS kopplad lagras positionen i datan för bilden.

Tom

Oskar
0

#4 Ja så är det säkert. Trist. Vore snyggt om de kunde bygga in en gps. Perfekt för de som reser. Tänk att kunna söka fram de bilder som är tagna på en given plats!

Oskar

Tom
0

#5, Jag håller med. Förut sorterade jag alla mina bilder efter plats, inte efter datum. För mig var det mycket enklare att hitta de bilder jag letade efter. Jag har ett uselt kronologiskt sinne men platser glömmer jag inte.

Tom

Oskar
0

#6 Ja och tänk när även sökmotorerna kan använda gps-datat i bilderna. Då kan man hitta alla bilder på nätet som är tagna på en specifik plats. Läckert!

Oskar