Tulpaner

Oj, färgen blev ju helt annorlunda när den kom upp här! Usch det var ju inte så det skulle vara.. *hmmm*

Nej det går dessvärre inte att få dem mer "färggranna" =( Då får ni använda er fantasi och färglägga dem i riktigt grönt och vackert lila!

Åh jag tycker om färgen jag! Min favvisfärg på tulpaner, som jag gärna blandar med orange, mmm… Nu måste jag alldeles bestämt köpa lite tulpaner imorgon:)

Lunascape, vacker bild med fin passande text till. Fint av dig att komma med lite blommor!
Har du konverterat bilden till sRGB? Det gör du genom att gå in på Edit->Convert to profile i Photoshop. Gör du det så ska du se att färgerna hänger med som det ska.
Jag lekte lite med din bild med Hue/Sat.
Hälsningar
Robert

Och om du inte har photoshop utan tex paint sho pro så kan du ta enhance phot sedan automatic saturation enhancement de gjorde jag och körde din bild 2 grr med more colorful och strong å då blev lite mer färggrann men om den liknar tulpanerna i verkligheten har jag igen aning om men de vet du
mvh/bjorsa

#5 Det var det jag glömde att göra först, men det blev ingen skillnad efter konverteringen eftersom alla de färgerna som jag har på originalbilden inte kan visas i sRGB. (Får fuska lite med saturation nästa gång *ler*). Ditt förslag blev i alla fall mycket bättre även om färgerna inte stämmer helt. Du har dock fått mer korrekt färg på blommorna så som de ser ut i verkligheten!
#6 Ja den blev mer lik originalet! Min är fortfarande lite mustigare i färgerna men det var inte så långt ifrån. Tack =)

#4 Lägg gärna upp bilder på dina tulpaner så kan vi beundra dem också =) Orange och lila är snyggt tillsammans! Kanske ska jag köpa mig några fler..

Här kommer mera tulpaner! Jag har gjort två stycken hemmagjorda födelsedagskort som jag hoppas kommer att bli uppskattade. Vad tycker ni?
(Hoppas på bättre färger den här gången..)
Kort nr. 1 --->
Det skall inte vara svart ram runt något av dem, den är där bara för att göra det enklare att se var kortet "börjar och slutar".

Nr 1 var bäst

#11 Tack, det tyckte jag också =) Nu återstår bara att se vem som får vilket..

#9, 10 - väldigt fina kort, bra gjorda. Men för mig så börjar jag tänka på begravning när jag ser korten… kanske jag brister i fantasin eller så är den för livlig.
Hälsningar
Robert
Bra bilder båda 2 men jag föredrar nr 2 då jag tycker att den kompositionen är bättre. Nr 1 är lite oroligare då det inte finns någon naturlig blickpunkt. Nr 2 har vissa urfrätta detaljer men det tycker jag endast är till fördel då det passar till detta motiv. Det ger ett softat, mjukt intryck. Bra.
Själv har jag nog bara en bild på tulpaner men då är det en hel skog av dem i stället. Bilden är från Hötorget och den är behandlad i Photoshop.
/Benny

#13 =) Ja de kan nog påminna lite. Säkert för att begravningskort ofta är "stilla och fredfulla" och du upplever kanske mina kort som det. Originalversionerna tror jag är lite mer livfulla tack vare sina klarare och "vildare" färger! Jag hoppas det i alla fall så att jag inte ger bort begravningskort till någons födelsedag *hemska tanke*

#14 Tack för kommentar! Kul att du tyckte om det andra kortet också! Jag har bränt ut det vita med flit just för att få ett mer soft intryck som du säger. Originalet är mer lik det första kortet i färgerna egentligen.
Oj så mycket tulpaner! Härlig bild (tagen med blixt?), men det ser ut som om blommorna i förgrunden är ljusare och mer utbrända än de blommorna längst bak. Jag skulle nog också undvikit att bränna ut det vita så mycket för att inte få så tydliga vita "dottar".. Vad tror du?

Tulpaner får man aldrig nog av!:) Ja de blev liksom lite ledsna under natten… Men jag var så nöjd med att jag hittade rätt färger, annars finns stan's bästa tulpaner på annat ställe. Men i de krokarna vistas jag numera inte så ofta, så man får ta det man hittar:)
Utslagna tulpaner, ja även när de blir riktigt dekadenta nästan vissna, är också jättevackert:)

Pia, tacksamma objekt och fotografera. Prova även andra vinklar än att titta ned på dina tulpaner med kameran, varför inte vara på tulpanens nivå :)
Robert

mihe, väldigt fyndigt! Tänk att det är bara huvudet som begränsar en till att ta underbara bilder såsom du har gjort här. Det finns massor med små underbara saker att fotografera hemma.
Häromdagen släpade jag hem ett armeringsjärn som jag tänkte fotografera. Min fru svär hejvilt varje gång hon stöter på den och tycker den är äckligt rostig då den hänger på majoren i hallen.
Hälsningar
Robert

Ja den bilden tycker jag är både vacker och ledsam, jättebra idé mihe!
Skall försöka lägga mig ner och leka tulpan endera dagen…:)

#27 En arrangerad bild, på ett annat sett. Mer stilren tycker jag.
Min bild kom faktiskt till av en slump. Jag hade slängt tulpanen och tänkte inte mer på det men så kom jag in i köket och såg ner i slasken som ligger i blickfånget….och såg hur ensam och övergiven den såg ut. Och tänkte att ja…kanske kan det bli en bild. Och så provade jag. Jag har tagit hundratals bilder på den tulpanen när den var som finast och så blev den då några i dödsögonblicket också…som ett vackert farväl…snörvel…snyft.
Ha det gott allihop!
Mia (som inte riktigt hinner med just nu.)
Jag tycker att du lyckats bra med bilden Ljuset är väldigt fint man ser hur tunna bladen är. Det är lite av Highkey-effekt. Det som stör mig lite är det mörka partiet i bakgrunden. Visserligen i rejäl oskärpa men ögat dras dit. Här har jag beskuret bilden och tagit bort det partiet. Det går också att redigera med PS eller annat bildprogram

#31, kerstin88 - kul att du har kommit igång så snabbt med att lägga ut bilder här på Foto.iFokus. Du ska känna dig välkommen!
Fin bild du har lagt ut. Det ser ut som glödande tulpaner, hur har du burit dig åt för att få fotot att bli så?
Hälsningar
Robert

Har fotat i svagt befintligt ljus.

#34 vänta några dagar till och du har en bättre bild, tror jag.
Robert
Ett nytt bidrag fotat i befintligt ljus.