Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1815 ggr
bjorsa
0

Amaryllis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder på en amaryllis den har fyra stora blommor så den är omöjlig att fota så att man får med alla om man inte hänger i taket förstås :-))

Först en vanlig bild på den ,alla bilder är tagna med s-makro och halogenstrålkastare och blixt för de e mörkt nu Flört

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en makrobild på ståndaren där märket fått ett pollenkorn på sig så den är befruktad nu :-)fast de behövs mer pollen och sedan skall de ju gro för att sedan bli en frökapsel

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här lite pistiller (hoppas jag nu inte blandat ihop allt Generad) med pollenkorn på sig

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här en bild allra längst in i amaryllisen där man ser skaften till ståndaren och pistillerna

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här en närbild på ett kronblad

mvh/bjorsa

Ariya_IGI
0

Makrobilden på ståndaren(?) är jävligt het.

Pelle
0

tycker att din makrobilder är otroligt häftiga. den "befruktade" bilden var riktigt häftig.

bjorsa
0

#5,6 Kul att ni gillade dom

mvh/bjorsa

Robert
0

Snyggt jobbat bjorsa. De bilder du har lyckats bäst med är dom med mindre blixt.

Fina bilder!

Robert

bjorsa
0

Tack Robert,

De e ju lite knepigt med ljuset nu men en får labba lite:-)

Givetvis skrev jag fel de e ståndarna som är dom med pollen på och den som bidde befruktad är pistillen där pollenet fastnade på märket hoppas inga större världskatastrofer hann inträffa Glad

mvh/bjorsa

johan
0

Verkligen fina bjorsa! Jag vill ooooooockså ha ett makroobjektiv så jag kan försöka få lika fina bilder som du! Väldigt inspirerande!

Mvh // Johan

bjorsa
0

Tack Johan,

Tomten kanske hörde dig nu Glad

Nu kan man ju klämma i med god jul för snart är den här

så god jul

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Amaryllisen vissnar så lägger in några bilder på det kanske inte lika snyggt men en del av livet allt åldras å förgås .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

lite närmare

bjorsa
0

och här en pistill som inte är befruktad

bjorsa
0

Här kommer lite höstglöd

bjorsa
0

Lite till glöd ,fast bilderna blev inte som jag tänkt mig behöver skaffa mig stativ då ljuset är dåligt och de e svårt att hålla kameran stilla trots anti skak funktion så blir många bilder suddiga pga lång exponeringstid

bjorsa
0

ah en till bara

mvh/bjorsa

Robert
0

Bjorsa, blir det blommor i fiskdammarna nu? Det blir fina bilder på blommorna.

Hälsningar

Robert

ERIR
0

Robert, tycker att du skall censurera bjorsas häftiga amaryllisbilder ;-))

bjorsa
0

Där sa du nåt Robert kanske man skulle byta hobby å börja med blommor tex orkideer eller likn fast då lär dom få spader på mig här hemma så de får fortsatt bli koi i dammarna men kommer nog att satsa på lite finare miljö runt omkring så att man kan fota lite å inte som nu bara "bara de funkar för fiskarna"

Erir jag tar de som en komplimang :-)de e helt enkelt kul att fota blommor men framför allt så är de makron som är kul kanske blir man lite insnöad på att just ta blombilder men tills nån idee dyker upp så fortsätter jag men tyvärr så finns de inte så mkt som blommar just nu men man kan ju alltid köpa :-)

redigerar här ,tänk så seg min hjärna är nu som först fattade jag erirs kommentar om censur Generad

mvh/bjorsa

ERIR
0

bjorsa, jag blev så inspirerad av dina amaryllisar så…

ERIR
0

…å en till…

bjorsa
0

Välkommen till klubb amaryllis Erir :-) Den var fin din amaryllis härlig röd färg min är överblommad nu men frugan plockade fram en från nån gömma hon har:-) och den är på gång med knopp nu vet dock inte vilken färg de blir .

mvh/bjorsa

Robert
0

erir, mycket smakfulla bilder - härliga färger och bra skärpa.

Hälsningar

Robert

KerstinP
0

Några av mina amaryllis. kommentera gärna!

KerstinP
0
Robert
0

#25, bra skärpa och fint komponerad. Kanske punktbelysning på ståndarna så att de hamnade mer i fokus.

#26, oskarp.

Hälsningar

Robert

KerstinP
0
KerstinP
0
zachs
0

Jag har också en! Skrattande

Robert
0

#29, effektfullt med skuggan, skulle det ha blivit bättre med hela vasen?

#30, om du provar med att lägga på ludd/feather till ramen runt så tror jag det blir mer effektfullt.

Hälsningar

Robert

zachs
0

Hej Robert! Vad är nu detta ludd/feather för något?  Nu skymtar min okunnighet fram igen! Generad

Robert
0

#32, här är man inte ursäktad för att man frågar :)

När du gör din markering så kan du softa markeringen genom att lägga på ludd, då blir inte markeringen så skarp som i din bild. För att kontrollera hur markeringen blir så kan du lägga på något som heter Quick Mask. Se mer i bifogat.

Ovanstående benämningar hittar du i Photoshop och vad det heter i andra program vet jag inte.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Vill du inte jobba med ludd så kan man göra markeringe. Gå över i snabbmaskläge (quick mask) och lägga på gaussisk oskärpa. Då ser man hur mjuk eller hård övergången blir direkt och man kan dra i reglagen under tiden. Sedan går man bara ur snabbmaskläget och så har man sin mjuka övergång.

KerstinP
0
KerstinP
0
Robert
0

#6, jag tror den bilden kan bli riktigt bra om du har ståndarna mer i bild.

Hälsningar

Robert