Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2680 ggr
JazzBass
0

Utmaningen - Omgång 8

Temat för denna omgång är KÄNSLOR.

Reglerna:

• En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • Man har en ca vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
  • När alla bidrag kommit in, ger alla deltagare en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 5 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild).
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast torsdag morgon 24.11, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.

Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Niini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad rör sig i huvudet på dig?

JohannaEkroth
0

Aj aj aj!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

majlar
0

Herr Gurka in LOVE

Moalinn
0

nooo, kan vi inte länga till fredag? snäälla snälla snäälla.. för ska fotografera imorgon när jag kommer hem från skolan då jag ska till stallet, please! Oskyldig

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
1

För min del går det bra. Har inte hunnit med nåt själv heller. Vi förlänger tiden till lördag morgon då! :-)

Schnauzertik
0

Svårt det här.

Naturlig känsla eller känslan av att vara mossig.

Värd för Pensionärer

Moalinn
0

det regnade ju igår!

fick då tyvärr inga bilder, så vet inte riktigt vad jag ska göra. Men jag kan väl slänga in en bild jag tog i söndags,

Hästar förmedlar en speciell känsla!

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

Känslan att vara fri i naturen! <3

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emma-Salli
0
JazzBass
0

Glömde bort den här tråden i morse.. Här är deltagarna denna gång. Blev ingen bild för min del den här gången…

Niini - Vad rör sig i huvudet på dig?

BusHanna - Aj aj aj!

majlar - Herr Gurka in LOVE

Schnauzertik - Naturlig känsla eller känslan av att vara mossig

Moalinn - (hästbild)

Emaljoh - Känslan att vara fri i naturen! <3

Emma-Salli - Fallande känsla

Kommentarerna och poängen ska vara inne senast på tisdag kväll kl 23.

majlar
0

#1 Ninni Ser verkligen ut som hunden sitter och väntar, och tittar lite bredvid kameran för att se om det kommer någon. 2p

#2 Bushanna har hittat en riktigt otäck känsla i bilden. Blod och knivar, hua det kan inte bli värre. Lite grynig skärpa, men annars är det bra. 2p

#6 Våt mossa som verkar röra sig i bilden. Får en känsla av att det svänger som om det skulle vara i vatten. Snygga färger och bra skärpa. 1p

#7 Moalinn. Din häst ser ut att dansa fram. Han känns som en liten buse, där han nickar med huvudet. Lite rörig bakgrund men känslan i bilden är bra. 1p

#8 Emaljoh4. Är det Lassie på rymmen, som har sprungit sig trött och behöver vila en stund. Fin och harmonisk bild. Härliga färger. 3p

#9 Emma-sahli. Silverdroppen som ligger och vilar på det gröna bladet. Skarp skärpa mitt på droppen. Snyggt. 1p

JohannaEkroth
0

Niini - Vad rör sig i huvudet på dig? Jo, längtan! 3p

majlar - Herr Gurka in LOVE Ja, jag ser en gurka som hoppar av glädje! 3p

Emaljoh - Känslan att vara fri i naturen! <3  Ja, det riktigt lyser frid! 3p

Emma-Salli - Fallande känsla Hisnande säger jag, innan den faller över kanten och… 1p

Niini
0

BusHanna - Gillar att bilden ser lite gammaldags ut. o ja.. aj! 2p

majlar - Häftigt fångat. 1p

Schnauzertik - Börjar lukta skog när jag ser på denna Förvånad1p

Moalinn - Stilig häst, verkligen! 1p

Emaljoh - Blir riktigt rofylld av denna bild! 3p

Emma-Salli - Har en liten förkärlek till droppbilder, så kan inte annat än gilla :) 2p

Schnauzertik
0

Niini - Vad rör sig i huvudet på dig?

En hundbild kan aldrig vara fel, och fin hund är det ju också.

BusHanna - Aj aj aj!

Bra bildideé och med bäst anknytning till ämnet

majlar - Herr Gurka in LOVE

Påhittigt och bra tänkt, minimalistiskt utformat. 1p

Schnauzertik - Naturlig känsla eller känslan av att vara mossig

Egen bild

Moalinn – (hästbild)

Fin ögonblicksbild som också är tekniskt ok. 3p

Emaljoh - Känslan att vara fri i naturen!

Imponerande landsakpsbild med fina färger. 4p

Emma-Salli - Fallande känsla

Hmm, ja visst faller droppen. Bra med den lilla droppen som också är på väg efter den stora. 2p

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

Puffar denna tråd lite för att påminna om kommenteringen.

#12: Det är meningen att kommentera alla bilder, inte bara de man ger poäng åt. På det viset tvingas man sätta ord på det man tycker är mindre bra också vilket ofta är utvecklande för både en själv och fotografen.

Ska passa på att kommentera lite själv också fast jag inte deltog:

Ninni: Snygg hundbild tagen i vackert ljus, skulle också ha platsat utmärkt i förra omgången p.g.a. linjerna som ger ett bra djup i bilden. Linjer var ju temat den omgången. Förresten känner jag väl igen platsen du tagit bilden på. ;-) - 3p

BusHanna: Bilden berör, men är lite obehaglig. Ser också lite väl arrangerad ut med en oskalad vitlöksklyfta och bildkvaliteten är inte den bästa. Kanske svartvitt skulle funka bättre?

Majlar: Tog lite tid innan jag såg "hjärtat" i gurkskivan. Tror att också den här skulle göra sig bättre utan färger, alltså konverterad till svartvitt. Färgerna på gurkan är de rätta men inte så jättevackra att se på, och färger passar inte med färgern på bakgrunden. Svartvitt skulle bli mer "rakt på" och förmedla budskapet bättre, tror jag.

Schnauzertik: Föreslår att du skär bort sidorna så att alla partier av den gråa bakgrunden som syns skärs bort. Bakgrunden passar inte alls till motivet i min mening. Med enbart mossan på bilden skulle den bli riktigt bra och betydligt intressantare. - 1p

Moalinn: Den här bilden faller inte riktigt mig i smaken. Dels är den rätt så rörig, dels stör den där sladden som hänger på väggen bakom riktigt mycket då den "går igenom huvudet" på hästen. Kunde kanske förbättras lite genom en tajtare beskärning, lite upprätning och lite pålagd vinjettering, exempelvis.

Emaljoh4: Min favorit! En jättevacker landskapsbild och hunden passar så väl in i kompositionen och förmedlar ett väldigt lugn. Den här bilden kan man se länge på. Vackert ljus också. - 4p

Emma-Salli: Säger mig inte så mycket, men kompositionen är intressant. Gillar tajta utsnitt som här. Tror den skulle må bra av en något varmare Vitbalans. Jag saknar också detaljteckning i den kolsvarta bakgrunden, hade hellre sett lite skogsfärger i nåt vackert kvällsljus där, eller nåt. - 2p

JohannaEkroth
0

Oj missade detta. My fault! Skäms

Sätter givetvis genast igång!

Schnauzertik - Naturlig känsla eller känslan av att vara mossig Bilden är otroligt fin med fint ljus och glitter och underbar skärpa, så bilden i sig är absolut inget fel på, men någon mossig känsla ger den mig tyvärr inte för jag tycker mossa är en fin växt! Foten i munnen Om det hade varit en bild på en grå och halv-vissen mossa så hade den fått en massa poäng!

Moalinn - Den här bilden är också tekniskt korekt med fina lugna färger och bra skärpa och beskäringen kan inte bli bättre. Men någon känsla förmedlar den inte även fast jag själv tycker om hästar i allra högst grad och rider själv. Kanske om en person hade stått och tittat den i ögonen med händerna på mulen/nosen så hade den fått massa poäng.

Niini
0

#15 Kan gott o väl tänka mig att du känner igen var det är taget. Har konstaterat att vi är från samma håll ;)

JohannaEkroth
0

JazzBass - Det beror på hur man skalar vitlösklyftan, jag skär alltid av toppen för att lättare få tag i skalet och skala den. Flört Det var moment 2 som var skalningen, men som du ser så kom man inte så långt. Foten i munnen Ja, grynig, det vet jag, tyvärr har jag billiga ojektiv och det där är taget med ett som ligger mellan 700-900kr klassen. Dessutom var det dåligt belyst. Borde ha hållt mig under lysrör på diskbänken när man får idéer mitt i natten. Haha! Impulsiv som man är. Tack för kritiken iaf. Ska testa att göra den svartvit.. Borde jag låta "blodet" vara rött? Det är förresten vattenfärg…

JazzBass
0

#17 - Jag med. :-)

#18 - Ok, på så vis. :-) Ja, det kunde vara kul att lämna det röda rött och låta resten vara svartvitt. Prova!

JohannaEkroth
0

#19 Nu har jag gjort den svart/vit och röd… Vill du se bara för att se hur den blev?

Emma-Salli
0

#1  Fin bild och man börjar undra lite vad det egentligen är som hunden tittar på. 1p

#2  Nästan lite "otäck" bild då man tänker att det måste ha gjort väldigt ont. Gillar skarpt att bilden ser såpass gamaldags ut. 2p

#3  Får en känsla av att gurkan är väldigt glad! Gillar väldigt mycket att kanten runt om gurkbiten är väl markerad. 2p

#6  Tyvärr säger mig bilden inte speciellt mycket men en fin bild med många nyanser av grönt. Tycker dock att den är lite för tajt, men det är ju en smaksak. 1p

#7  Som sagt hästar förmedlar en speciell känsla. Gillar denna bild mycket men tyvärr tycker jag att bakgrunden är för rörig och det förstör bilden lite. 1p

#8 Gillar denna bild enormt mycket! Bilden ger verkligen känslan av att vara fri i naturen. Riktigt bra jobbat!  3p

#9 Min bild

Måste bara säga, riktigt bra jobbat till allihopa!!

JazzBass
0

#20 - Lägg upp bara om du vill. :-)

JohannaEkroth
0

Ok. Glad

Emaljoh4
0

Niini -  Jag förstod inte riktigt rubriken/texten till bilden, alltså vad det hade med bilden att göra. Men fin hund! =D
1 p

BusHanna - Den här bilden tycker jag är väldigt kreativ, och jag gillar den! Glad Och i svartvit blev mycket bättre om du frågar mig.
2 p

majlar - Också ett kreativt motiv, skulle dock vilja ha en roligare bakgrund och motivet placerat på något annat sätt, alltså inte helt i mitten.
2 p

Schnauzertik - Härlig grön färg! Skulle vilja se lite mer av växten.
1 p

Moalinn -  Härlig bild, roligt att hästen inte bara står rätt upp och ner! Glad
2 p

Emaljoh - *min bild*

Emma-Salli - Älskar "dropp-bilder"! Så även denna!
2 p

Jag vet inte om man måste ge poäng till alla, men jag gjorde det iaf.

JazzBass
1

Nej man behöver inte ge poäng till alla. Man fördelar poängen som man vill dock enligt reglerna i första inlägget.

Nåja, här är poängen, lite sent omsider:

Niini

10

BusHanna

8

majlar

9

Schnauzertik

5

Emaljoh4

20

Emma-Salli

10

Grattis Emaljoh4 till vinsten i den här omgången!

Vad tror ni om att ha julkort som följande tema, alltså bilder som ni kunde tänka er använda till julkort?

Moalinn
0

Oupsi, sånt händer.

men har haft väldigt mycket den senaste veckan så får skylla på det!

Julkort tycker jag är grymt bra, då kanske jag kan få tagit dom där bilderna jag tänkt ta lääänge nu Skrattande

Medarbetare på Djurfoto

JohannaEkroth
0

Grattis Malin till vinsten! Kyss

Emaljoh4
0

Tack :-D kul att ni gillade bilden!