Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 649 ggr
Moalinn
0

Studiobilder utan material - hjälp

Hej!

Nu är det så att jag ska fjäska med en av mina systrar som har bebis, att få fotografera henne och bebisen i famnen så det ger en trygghetskänsla (skolarbete). Jag vill ju ta inomhus med snyggt ljus osv, men det finns ett problem - ett stort sådant!

Jag har inget material för det.

allt jag har är min Nikon D7000, 18-105mm & 70-300mm (snart ett 85mm macro också men det är inte mycket att hänga i granen till sånna här bilder kanske), stativ och ett liiitet liitet ljustält. Det är allt, och jag har inte möjlighet att skaffa något annat heller tyvärr.

Har ni några bra lösningar när det gäller sånt här? För jag vill verkligen fånga den där trygghetskänslan som man kan få, uppgiften är att jag ska ta en bild på en känsla (valde då trygghet) och sen ska detta hängas upp på vägg och då är det som en utställning med en musik som musikeleverna på skolan har fixat ihop som också ska förmedla en trygghetskänsla!

Vill verkligen lyckas, och få ett perfekt ljus.. men hur?!

tacksam för snabbt svar! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Använd den vanliga rumsbelysningen, och ställ Vitbalans efter den.

Din kamera klarar att ta i väldigt svagt ljus, och var inte rädd för att använda långa slutartider; det kan bli skarpt på 1/15 sekund om du ser till att hålla still. Om du ställer den på ISO 1600 så kan du nog få till det.

Spara RAW+jpeg hög kvalité. Om färgen blir för neutral på jpeg-bilden, kan du med inställningarna som utgångspunkt dra upp K lite i råkonverteraren för att få varmare. Annars kan du använda jpegbilden direkt om den ser bra ut.

Noob
0

Blir till att improvisera! :-)

Ta bilderna på en plats där dagsljus från ett fönster kan agera belysning, vill du ha ljuset mjukare så se till så att solen/lampan belyser t.ex ett frostat duschdrapperi och placera dom så att "drapperiet" sen belyser dom. Skaffa stora vita "plattor" att reflektera ljus med så du får ner kontrasten (om det är riktigt dåligt med ljus så kan det kanske funka med folieklädda också om du ser till så att foliet är riktigt riktigt småskrynkligt).

Fixa bakgrunder, kan kanske fungera med stora lakan eller liknande?

Fast optik brukar vara överlägsen zoom optik och

85 macro är inte helt uteslutet för porträtt bilder men du hamnar ganska långt ifrån dom du fotar. Någonstans kring 50-70mm är oftast bra om man har en kamera med crop sensor, personligen skulle jag vara mer rädd för att komma för långt under 50 än för att komma för högt eftersom en större brännvid ger ett kompaktare perspektiv som snarast hjälper till att skapa närhet mellan dom två medans det när du går mot vidvinkel dels separerar och skapar luft som inte finns och dels förvränger deras drag.

Jag kan verkligen ingenting om Nikon optik men ta det som är skarpast, blända ner så att du får både hennes och barnets ansikte skarpt samtidigt och prioritera att ögonen optimalt i fokus.

Försök få avstånd mellan dom och backgrunden så att inte backgrunden blir för skarp.

Ljustera vitbalansen så att bilden ser varmare ut än verkligheten.

Testa lite "softfokus" bilder kanske? I brist på ett softfokus objektiv så kan du testa att spänna en nylonstrumpa över linsen eller att gnida på vaselin på ett filter (jag vet inte om det kan döda antireflex behanlingen på filtret, så ta inte ett du är rädd om!)

Sen, viktigast av allt, se till så att dom trivs och att stämingen känns skönt avslappnad. Låt syrran fokusera på bebisen och var beredd med kameran när ögonblicken dyker upp!

Lycka till!

Schnauzertik
0

Jag skulle också säga fönsterljus. Man kan få otroligt bra resultat med naturligt ljus

Här finns en liten artikel om det.

http://www.kamerabild.se/polopoly_fs/las-artikeln-som-pdf-lank-nedan-7.1983.html!/patentlosningar_del6.pdf

Värd för Pensionärer