Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 413 ggr
[PeterWem]
0

Problem med färger Photoshop Vs Windows

Problemet uppstod idag. Inte varit problem tidigare. Jag importerar en bild i Camera RAW. Färg Adobe 1998.

Öppnar bilden i PS2. Även där Adobe 1998.

När jag sparar den i jpg  blir bilden gråaktig och blek.

För att få allt att fungera måste jag öppna i Camera RAW sRGB.

Därefter i PS2 även där sRGB. Först då slipper jag det bleka i windows.

Nackdelen med sRGB är att jag förlorar färger. Nån som har tips?

Isak
0

Bilder som ska visas på skärm bör vara i sRGB, speciellt om de ska publiceras på nätet. Sen vet jag inte om din skärm klarar av att visa alla färger i Adobe 1998.

Så länge du inte ska behandla bilderna en massa räcker det säkerligen med att spara dem i sRGB.

Hälsningar

Alexander

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

[PeterWem]
0

Om nu min skärm inte klarar alla färger, varför är det då skillnad mellan bilderna i Ps2 och bilderna jag öppnar i windows?

IngelaS
0

Det är webbläsarna som inte klarar mer än SRGB, ska man bara använda bilderna för webben eller egen utskrift så räcker det med SRGB.

Vid redigering använder man i första hand Adobe 1998 eftersom det är en vidare färgrymd, likaså om man ska lämna bort bilderna för tryck.

Du kan jobba med dina bilder i PS med färgrymd Adobe 1998 men innan du sparar dem för webben så går du in under redigeramenyn och konverterar till SRGB. Du ser då ingen skillnad på bilden färgmässigt när du tittar på den i din webbläsare.

Mvh Ingela

Isak
0

Visst blir det skillnad på skärmen. sRGB är ju standard vad gäller vanliga bildskärmar. Sen är det inte allt för troligt att färgerna i Adobe lyckas återskapas på pappret vid utskrift.

Vet inte vad du ska ha bilderna till. Men det finns många diskussioner om vilken färgrymd man ska använda.

/A

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

[PeterWem]
0

Webben bryr jag mig inte om. Det är inte min webläsare som fuckar sig, utan Windows, visningsprogram för bilder och fax.