Tips på bra fotobok?
Är det någon som har tips på en bra fotobok, passande någon som just skaffat digital systemkamera och vill lära sig om slutartider och ISO och ja…, allt…
Med fokus på det tekniska, alltså.

Vad har du för kamera?

Digitalfotografi av Scott Kelby

Det bästa är att gå igenom hela manuallen för att kunna förstå sig på alla tekniska termer som används i olika böker. Det står ganska mycket i manualler.

Mandrakonian:
Jag har en Canon EOS 400D.
Jo jag lusläser manualen - så mycket så jag drömmer om det på nätterna.. haha. :)
miksor:
Tack, jag ska kolla in den boken!

jag köpte en bok på bokrean i år. "En komplett guide till Digital fotografi" av Tom Ang. Vilken jag tycker är jättebra. Men som "Mandrakonian" säger så står det mesta man behöver veta i manualerna.

Jag skulle gärna se en bok där det finns flera varianter av samma bild, tagna med olika tekniska inställningar. Lite sånt.
Jag är ingen teknisk människa, jag vill se och göra för att lära mig, men ändå…

det finns en del sånna bilder när man kommer längre in i den boken jag rekomenderade. den är ändå på lite mer än 150 sidor. Finns information hur man jobbar med ett visst motiv, ställa in skärpa o sånt rätt.
Jag är likadan som du. ingen råteknisk människa =) lär mig mer på att försöka själv tills jag får det rätt. Det är ju det som är finessen med digitalt också, bara att trycka av o radera om det inte blir bra ;)

Just hemkommen efter att jag varit inne hos Scandinavian Photo i Göteborg och hämtat mitt ex. av Digitalfotografi av Scott Kelby.
Ser fram emot att ta del av hans erfarenheter. Helgen går nog åt till det.
Bertil

Då förväntar jag mig en recension efter helgen, Bertil! 

Japp, recension kommer efter helgen
Bertil

Resencion av Digitalfotografi av Scott Skelby.
Nu har jag läst boken och om du önskar en underhållande, lättläst och informativ fotobok, så är detta den bok du söker. I reklamen för denna bok, så skulle den vara för avanserade fotografer. Den uppfattningen delar jag inte. När jag läste den kom jag ofta att tänka på databöckerna för dummies. Han tar upp grunderna för digitalfotografi. Han tar bla. upp "skarpa bilder, sport som proffs, fota folk, unvika problem, fota blommor, bröllop, landskap, resa och stadsbilder, utskrifter etc". Det vållar inga problem att förstå det man skall göra, det skall bara göras. Själv kommer jag att ta fram boken då och då för att leta lösningar för det problem jag för tillfället har, eller läsa på innan ett fotoprojekt. För min del väntar 45 konfirmander som skall förevigas.
Själv anser jag mig vara en amatör, så därför kommer denna bok att ge mig den hjälp som jag behöver. Om jag skall praktisera alla tips jag får, så har jag att göra en tid fram över.
Så, om du söker en bok för nybörjare med systemkamera är detta ett bra köp. För er som har kommit en bit på väg och arbetar som fotograf, så räcker den nog inte till hela vägen.
Många soliga hälsningar från västkusten. Båten är sjösatt och snart bär det ut på havet och kanske fångar jag en makrill.
Bertil

Det låter intressant, tack för recensionen Bertil!!

Resencion stavas recension
Samme Bertil