All you need is lav
All you need is better focus-stacking software.
Ljuset är ok men stackingen är fruktansvärd. så länge du inte kommer över 5x i förstoringsgrad är tipset att fokusstacka manuellt i photoshop eller gimp.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Den ser nästan ut som någon sorts korall.

Haha, tack för den passningen!
Visst har du rätt, jag ser nu att bilden är full av spöken. Har provat ett till program men det blir liknande resultat, så det är manuellt som gäller.
Värd för Pensionärer

Det är inte bara programmet; det är faktiskt ganska knepigt att få bilderna tagna från precis samma punkt. Nästan omöjligt om man ska vara noga. Om man har innerfokusering och kör tjudrat från datorn, eller om man kör med skript i exempelvis CHDK kan man få bättre precision i passningen mellan bilderna.
Tack för tips
Den är tagen med ett inte top of line men åtminstone rätt skapligt stativ och kula och med ett 100mm macro.
Har inte haft såna problem med tidigare försök med andra bilder, kan det hänga ihop med motivet på nåt sätt?
Värd för Pensionärer

Det hänger ihop med motivet, helt säkert. Det är en ganska stor sak, men ändå på nära håll, och man kan vänta sig att det blir ganska stor skillnad i avbildningsskala mellan de olika bilderna, och då är det svårare för programmet att pussla ihop dem också om man har ett stadigt stativ. Bäst fungerar stackning när det inte är någon skillnad i avstånd mellan objektivets ingångspupill och föremålet man fotograferar. Skillnader i avbildningsskala kan programmet överbrygga, men inte skillnader i perspektiv eller parallaxfel.
Om man ställer skärpan manuellt är det väldigt svårt att undvika parallaxfel, det är därför man hellre ska köra tjudrat eller med skript; då rubbar man inte kameran när man ställer om. Det kräver så klart att man kan mikrojustera skärpan med skript eller tjudrat. Det är i praktiken inte möjligt att undvika något lite perspektivfel, eftersom man knappast kan ha koll på att ingångspupillen hela tiden är på samma avstånd; den flyttar sig lite vid fokuseringen, mindre på innerfokuserade objektiv. När det blir spöken på stillastående saker är det nästan alltid att man har rubbat uppställningen lite mellan bilderna.
OK.
Ser nu att funktionen för fjärrstryning via datorn finns i programmet zoombrowser.
Måste bara fixa till datorn i studion (inte använd på länge) innan jag kan prova det.
Värd för Pensionärer
En nyfiken och säkert korkad fråga vad är "stackingen" 
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Stackning av bilder är att man lägger ihop flera tagningar av samma motiv som man har tagit från samma punkt men med olika fokus. Man tar bara ut de skarpa delarna av varje bild, så att resultatet blir en bild med större skärpedjup än vad som annars är möjligt.
#9 Åh, ja då förstår jag, tack för ditt svar 
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Är det bäst att bara flytta fokus mellan bilderna eller är det bättre att behålla fokus och flytta hela uppsättningen närmare för varje bild?
HH

#11 Båda metoderna används. Det kan vara lättast att flytta hela uppsättningen när avståndet är mycket kort, och det är ett mycket litet objekt. Då måste man sätta upp det mycket stadigt och använda släde. Fokus ändrar man när avståndet är relativt långt. Om fokus kan ändras utan att man ändrar läget på ingångspupillen kan det funka på mycket korta avstånd också, exempelvis när man har bälg där objektivet är still och kamerahuset flyttas, eller när man har innerfokuserat makroobjektiv. Vilken metod man än använder blir det någon slags misspassning, men om det bara är avbildningsskalan så fixar programmet det.
Att flytta motivet är svårt; det måste flyttas i linje med optiska axeln för att det ska funka, och det får inte vridas minsta lilla. Men om man har en stabil uppsättning med en släde som kan förskjuta motivet så går det. Jag skulle kunna tänka mig att det kan göras på ett koordinatbord.
Vid makro handlar det om mycket små rörelser mellan bilderna; man kanske har ett skärpedjup på ett par tiondels millimeter.
Jag ska prova att stacka tiltat med vertikalförskjutning för att se hur det funkar, för att få större skärpedjup vertikalt på mycket nära håll. Jag misstänker att man inte behöver så många bilder då, eftersom det går att lägga skärpan utefter motivet om det har stor utsträckning i djupled. Det borde gå att få bättre passning på motiv av typ schackbräde eller kretskort på det sättet.
Mycket bättre. Man ser fortfarande en del "skarvar". Gissar att det kanske behövs fler bilder. Hur många har du använt?
HH
20 bilder.
Canon 5D Mk II, Canon EF 100/2,8 macro
Bländare 11, 1/125 ISO 100
2 studioblixtar
La en penna vis sidan för att kanske underlätta för programmet att justera, som jag sen skar bort.
Klonat bort lite skuggor och ett par detaljer som såg konstiga ut.
Justerat kurvor, ökat färgmättnad, kört highpass detail och oskarp mask
Värd för Pensionärer
#15 Ett jäkla jobb alltså! 
HH
Så, nu har jag efter en del grubbel fått igång Helicon remote programmet (funkade då jag tog ur minneskortet från kameran) verkar ge hysat resultat ihop med Helicon focus och så blir det ju bekvämt också. Fast efter den första fria månaden kostar det ju en slant förstås.
Värd för Pensionärer