Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 968 ggr
Moalinn
2011-11-25 17:27
0

macroobjektiv

Hej!

vet att jag har skrivit typ 100 trådar om detta, men nu är det aktuellt så ja.

Jag funderar på detta Nikon 85mm och många har sagt att det är ett bra objektiv.

Jag kommer ju främst använda det till typ blommor, katter, djur över huvudtaget (kanske inte insekter då dom är väldigt läskiga). Vill ju kunna komma nära utan att behöva nudda saker och ting, om ni förstår vad jag menar. Har snackat med en kille som kan en del om macro, och han rekomenderar det 85mm eller något annat som va lite längre (kommer inte ihåg vilket just nu, typ 105 eller något?). Jag kan egentigen ingenting om det här ämnet, men vill lära mig och ha ett bra objektiv som jag kan lära mig på och som självklart ger en bra skärpa och fina bilder.

Vilket objektiv rekomenderar ni till nikon?
Något speciellt jag behöver länka på när jag ska skaffa ett macroobjektiv?

Jag kan inte gå över 6000kr tror jag, helst runt 5000kr.

Inga begagnade objektiv och inte heller något annat än nikons egna objektiv!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
2011-11-25 19:20
0

Det är nog ett vettigt objektiv. I och med att det har VR så kan du ju använda det på fri hand, och brännvidden är tillräckligt lång för att ha hyggligt arbetsavstånd för det mesta.

Genom att det är innerfokuserat blir det ganska kort arbetsavstånd när man är som allra närmast, eftersom brännvidden då är kortare. Det har både för- och nackdelar. Jag ser det som en klart vettig kompromiss, och till blommor är den säkert väldigt bra.

Att tillverkarna har valt att göra makroobjektiv innerfokuserande är för att det är det enda som funkar bra för makro med AF; fördelen är att AF funkar ända ner till närgränsen.

Eftersom djuren du fotograferar är ganska stora kan den här brännvidden vara bättre än en som är ännu längre. Jag tror att du gör ett bra val om du skaffar dig det.

Moalinn
2011-11-25 19:29
0

Tack för svaret!

Blir nog det objektivet då, spännande! Skrattande

Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
2011-11-26 10:12
0

Hej Moalinn

Jag vet att du skrev att du inte ville ha ett begagnat, men jag tipsar dig ändå om ett , jag är med i ett fotoforum som heter D70 och där är en seriös kille som kallar sig notimetochill , han säljer ett just nu på Tradera och där kan du göra ett litet klipp.

/Uffe

Det är absolut inget fel på beg optik förutsatt att dom har blivit vettigt behandlade. mina objektiv som jag försökte sälja här var som nya, men betydligt billigare.

Moalinn
2011-11-26 16:58
0

#3 Jo, jag har egentligen inget emot begangnat.. men när det gäller sånna här saker vill jag ha det direkt från affär. Speciellt den affären jag köper ifrån, bra service och dom hjälper alltid till och så vidare. :)

Medarbetare på Djurfoto

uffelarsen
2011-11-26 17:12
1

GladMan skall göra det man känner sig bekväm med.