Slutartid fråga
Jag har på något sätt kladdat lite för mycket på min dotters kamera. Vilket har nu blivit ett resultat att slutartiden är helt fel. Bilderna blir suddiga och min dotter är förtvivlad på sin klantiga mammma. Hur ändrar jag slutartiden på kameran. Jag har rent ut sagt ingen aning om vad det heter i menyn. Jag vet efter har frågat varför bilderna blir suddiga att "bilden är tagen med en slutartid på 1/30 sekund" Hon ska till Globen i dag och vill så gärna kunna ta bilder från långt håll och få dom klara och fina.
Dotters kamera är Sanyo X1200, 12,1
Mvh medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jag har ingen manual till den kameran, så jag har ingen aning om hur man mixtrar med slutartiden, men om man ställer vilken vanlig digitalkamera som helst på AUTO, som brukar vara märkt grönt på ratten, så har man programautomatik och automatisk blixt och kan inte påverka någonting.
Ska hon plåta i Globen med en kompaktkamera så lär den slå över till blixt, och då får man bara nacken på dem som sitter närmast framför. Det går på läget P om det finns PASM på programratten, och det enda sättet att få kameran att ständigt ta på 1/30 är i så fall att den står i läget S. Den normala inställningen är grönt eller P om man inte vill hålla på med bländare eller slutartid.
När kameran är inställd för programautomatik kan man stänga av blixten, och då skulle man kunna använda den för något som är på längre håll i Globen exempelvis. Men eftersom det kräver att man vet vad man sysslar med, borde det där med slutartiden inte spela någon roll. Det kan bli långa slutartider när kameran är ställd på programautomatik och man är inne. Man måste hålla den stilla för att få skarpa bilder då.