Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1297 ggr
AmandaChristina
0

En "ny" kamera!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått en kamera idag. Det är en Canon AE-1 och jag är helt såld på den. Fick med ett 50 f/1.8 och ett sigma 60-200 så de ska bli kul att leka med. Problemet jag har är att jag inte förstår mig på den, över huvud taget. Kan inte ens öppna den! Så de skulle vara jätte snällt om någon vänlig själ kunde förklara lite om den :)

Inkanyezi
0

För att öppna baksidan och ladda med film drar man upp återspolningsvredet, veven på höger sida på bilden, den som alltså är uppepå till vänster när man håller kameran normalt. När man drar tills det tar emot så kan man dra lite till, lite fjädrande, och baksidan öppnas.

Det är ganska enkelt att ladda film, man lägger i kassetten på den sidan där veven sitter och trycker ner vevens axel i kassettens spole. Så drar man fram filmens tunga till andra sidan, där det finns en spole som ska ta upp filmen.

Man trycker in filmtungan i en springa i axeln som ska ta upp film. man bör då också dra fram tills de små tänderna på det lilla hjulet emellan bildrutan och upptagningsspolen tittar fram genom perforeringen på båda sidor innan man stänger baksidan. För att mata fram drar man frammatningsspaken och löser vid behov ut slutaren tills filmen är i rätt läge. Så stänger man locket, drar fram och blindavtyrar minst två gånger, och från tredje kan man börja ta bilder.

På slutartidsratten kan man ställa filmkänslighet, och det måste så kart sitta batteri(-er) i kameran för att ljusmätningen ska fungera. Filmkänsligheten ställs in på slutartidsratten om jag minns rätt, genom att man lyfter den yttre kransen av ratten och vrider tills rätt känslighet för filmen står mot index.På AE1 sitter den runt axeln för frammatningsarmen.

När man har tagit slut på rullen ligger all film naken och oskyddad på den högra spolen, och den måste tillbaka in i kassetten innan man öppnar kameran för att ta ur filmen. Det är det man har veven till. I botten av kameran, mitt under det lilla tandhjulet, sitter en knapp som man kan trycka in för att frigöra frammatningen. När man har tryckt in den så att tandhjulet är frikopplat kan man veva tillbaka filmen in i kassetten.

När filmen är helt inne i kassetten kan man öppna kameran genom att dra upp veven och ta ur kassetten och lämna till framkallning om man inte framkallar själv.

Du kan titta på film här om det hela: http://www.youtube.com/watch?v=I1tzjNNl6N8

Det finns fler filmer på youtube om hur man hanterar kameran, och jag tror att du kan hitta en bruksanvisning på nätet om du letar lite.

HellviHumle
0

Har inte AE-1 QL-laddning? I så fall lägger man bara i filmen med den tunga som är ute, ser till att kuggarna greppar i filmhålen och stänger luckan. Sedan funkar det automagiskt.

Tror förresten att spärren till luckan, sitter på undersidan. Kan ha fel där. FT:n har det iaf så.

HH

Inkanyezi
0

Jag fundrade lite över om det kanske var QL, och de har gjort lite blandat bland de senaste modellerna. Tydligen var inte QL alldeles tillförlitligt.

Men om det är QL, så finns ingen springa i upptagningsspolen, utan man bara lägger filmänden över upptagningsspolen och stänger locket innan man börjar mata fram; det finns då en viss risk att det helt enkelt inte tar, och i så fall hänger sig matningen efter knappt tio bilder och så drar man sönder filmen om man ändå matar på.

På videoklippen på youtube är det inte QL såvitt jag kan se. Det ser ut att vara ett fäste för filmen på spolen.

Hur som helst, om kameran inte öppnas av att man drar veven uppåt, så finns det en annan spärr, men om jag minns rätt hade den det med återspolningsveven som många andra.

HellviHumle
0

Kollade just en AT-1 jag har liggande. Den fungerar precis som Inkan sagt. Dra återspolningsknappen uppåt, så öppnas bakstycket. Ingen QL-lqddning utan en springa i spolen. Peta in filmen där och börja veva fram lite. Håll lite koll på återspolningsveven när man matar fram. Om den snurrar så har filmen fastnat som den ska.

HH

Inkanyezi
0

När man är van vid småbildskameror spänner man alltid filmen när man har laddat, genom att dra tills den är sträckt och det tar emot. Sedan när man matar fram, kollar man att veven rör sig, av att spolen i filmkassetten följer med.

Det är inte "rocket science", utan bara att man måste verkligen ha koll på att man fäster filmen ordentligt när man laddar, och att tandhjulet tar på båda sidor av filmen innan man stänger, och det är i det läget, innan man stänger, som man spänner filmen, så att kassetten ligger rätt i sitt utrymme. Om filmen inte är sträckt kan det hända att den är lite vriden och hindrar stängning av luckan då den kommer i kläm.

Den lilla frikopplingsknappen för tandhjulet, som sitter i botten av kameran, ska man akta sig för att trycka på annat än när man ska spola tillbaka filmen. Den stannar inne medan man drar tillbaka filmen, och den poppar ut när man drar på frammatningsspaken då man ska ladda.

Det finns engelsk och tysk manual på http://www.butkus.org/chinon/canon/canon_ae-1/canon_ae-1.htm

AmandaChristina
0

Nu har jag läst igenom allt och det var vääldigt mycket information på kort tid ^^ Men jag ska försöka läsa igen och se om jag kan lära mig hur den fungerar :) Tack för all bra information!