Foto iFokus

Foto

Etikettmjukvara
Läst 2859 ggr
beem
0

Radera i kamerans minne

Om jag har en kamera med tex max 100 bilders minne och  raderar 10 av bilderna från minnet. Då kan jag fota och därmed lägga till 10 nya bilder i minnet.

För mig är det självklart att om jag raderar i minnet så kan jag lägga till nya kort. En bekant går fotokurs och säger att de fått lära sig att så inte är fallet. De raderade bilderna har ett nummer och tar fortfarande sin plats trots att de är raderade.

Är det verkligen så  eller syftade läarern på något annat ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

JazzBass
0

Det kan hända att en bildfil på ett minneskort går att få tillbaka efter att den raderats. Vet inte om det funkar exakt på samma vis som på hårdskivor, men eftersom undelete/file recovery-funktioner fungerar så kan ju inte en fil tas bort helt då man raderar den. Men om lagringsutrymmet som den raderade filen tar upp senare behövs för en ny fil, så skrivs den gamla raderade över av den nya filen, och då går det inte längre att återställa den gamla.

Är inte helt 100% på att jag har helt rätt i det jag säger ovan, men så här har jag antagit att det är. Jag har iaf flera gånger då jag hade bara ett enda minneskort fyllt upp minnet helt och varit tvungen att radera bilder för att få plats med mer bilder. Det har jag inte haft nåt problem med alls vilket stöder min teori ovan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
0

När du raderar bilder ledigställs det utrymme som dessa tar i en tabell över ledigt o upptaget utrymme  (FAT32=file allocation table).

Bilderna själva finns fysiskt fortfarande kvar på kortet, men när du tar nya kort så får de skrivas över, så visst kan du lägga till nya kort.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
1

Precis som Schnauzertik säger frigörs minne när du raderar, men det finns en möjlig komplikation, som gör att det är olämpligt att radera filer från kort.

När man raderar en fil som inte är den sista som togs, alltså en som ligger emellan andra, så kanske nästa fil som man lägger där är större eller mindre, så att den endera inte behöver hela utrymmet eller att den behöver en tårtbit till av minnet. I första fallet lämnar den en liten tom bit, och i andra fallet så är den själv delad och ligger på två ställen. Det kallas fragmentering.

Kamerans operativsystem är inte lika utvecklat som i en dator, och när filer fragmenteras ökar risken att det ska bli något knas i filsystemet, så att man inte kan få ut alla bilder man tar. Dessutom kan ett återställningsprogram inte återställa fragmenterade filer, så om det blir fel på kortet så förlorar man filer om det är fragmenterat, medan de nästan alltid kan återställas om man inte har fragmenterade filer.

Det är därför man helst inte ska radera filer från kortet, och när man har fört över bilderna till datorn bör man alltid formatera kortet i kameran, så att man har ett fräscht odelat utrymme för sina filer. Om man aldrig raderar filer och om man alltid formaterar efter att ha sparat över till dator och backupp, är det mycket liten risk att man ska förlora några bilder.

När man "raderar" en fil, så säger man till operativsystemet att utrymmet som filen tog upp är ledigt. Ingenting händer med data som har lagrats, de ligger kvar så länge man inte har skrivit en ny fil på det lediga stället. Det gäller både i kameran och datorn. Det enda som ändras är tabellen där det står var filer ligger. Den skrivs om så att systemet kan lägga nya data på platsen där den raderade filen låg.

beem
0

Tack för era uttömmande svar.

# 3 - det där med att alltid formatera kortet var ett bra tips - det har jag aldrig tänkt på.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[Fibbe]
0

Men stämmer det verkligen på flashminnen? På fysiska hårddiskar köper jag att man ska ha så få fragment som möjligt eftersom det är en fysisk rörelse som ska hitta alla delar.

Flashminnen är ju tvärt om, ju mer fragmenterat informationen ligger ju bättre för disken då "slitaget" blir utspritt över disken och inte bara intensivt på vissa ställen.

Jag vet inte hur formateringen i alla olika kameror fungerar, men kör kameror verkligen en fullständig formatering? Är det inte så att formateringen egentligen enbart rensar registret? Jag märker ingen skillnad i hastighet när det gäller formatering av 16Gb kort eller 1Gb kort därför känns det som att den utför den snabba varianten där enbart registret nollställs och inte bit'arna i själva minnesutrymmet.

Inkanyezi
0

Formateringen skriver om filtabellen eller systemet som filer sorteras efter; i kameror används oftast FAT32. Och som sagt själva minnesutrymmet påverkas inte av vare sig radering eller formatering. Man ändrar bara filtabellen. Problemen som kan uppstå då man får filer fragmenterade hänger ihop med filtabellen och brister i kamerans operativsystem, men också ofullständig skrivning som sker om man endera tar ur batteri/minne medan skrivning sker eller om batteriet går ner medan skrivning pågår.

Eftersom det händer att filsystemet skadas också när man inte kör slut på batteriet eller tar ur minneskort eller batteri, utgår jag ifrån att kameror inte håller lika bra koll på filer som operativsystem i datorer (själv kör jag uteslutande Linux).

Olika filsystem och OS jobbar på olika sätt, och eftersom det händer att kameror stannar när man tar upp video på ett fragmenterat kort men kör tills kortet är slut om det är nyformaterat, antar jag att det kan ta aningen längre tid för kameran att spara en fil som måste läggas på flera ställen. Det finns flera lager i det; dels operativsystemet i kameran, dels filsystemet på kortet och också kortets egen firmware. Var propparna sitter vet jag inte, men rådet är att alltid använda nyformaterat kort och aldrig radera filer. Man kan ostraffat radera de sist lagrade filerna, eftersom utrymmet de lämnar inte fragmenteras.