Skärmkalibrering
Har kommit så långt att det nu är dags att kalibrera skärmen för att få det resultat som jag förväntar mig.
Vad har du för erfarenheter, när det gäller kalibrering? Är det lönt att kalibrera en laptop? Har även en NEC 17", som jag vill använda som en extern skärm till min laptop.
Vilket program använde du när du kalibrerade skärmen? Blev resultatet det du förväntade dig?
Har blivit rekomenderad Colorvision Kalibrering Spyder 2 Suite
Bertil
Bertil.
Kalibrera är alltid en bra sak.
Dock så kommer det fortfarande vara problemet med att nästan ingen annan har kalibrerat sin skärm och de kommer således inte heller uppleva din fina kalibrerade skärm och uppleva färger eller annat på samma sätt. Ett evigt problem :)
Men när det kommer till att skicka till tryck/print så kommer du har större "vinning" då dessa också kör kalibrerat.
Jag upplevde att färger blev rödare/brunare första gången jag kalibrerade men det var helt enkelt för ögonen var vana vid en "blåare ton" och således "trodde" att detta var vitt.
Ett tips är att skapa en dag samt en natt-profil. Jag har väldig mycket fönster i rummet där jag har min stationära dator och under dagtid ter sig färgerna helt annorlunda och kalibreringen utförs med mätning av omgivningsljus inkluderat och du får således 2 olika resultat pga av just detta.
Sitter du i en miljö med konstant likadant omgivningsljus dag som natt kan du skippa dubbla profiler.
Jag kör en Gretag Macbeth Eye-One Display2
Ja.. det var väl lite om mina erfarenheter, lycka till :)