Vilket objektiv?
Hej
jag har precis införskaffat min första systemkamera och är på jakt efter ett 55-300 eller 70-300 objektiv men blir lite smått galen av att försöka reda ut vilket objektiv som passar mig bäst (det vill säga det bästa objektivet i den prisklassen jag tänkt mig). Kan tänka mig att lägga ungefär 2500kr på ett objektiv och framför allt vill jag veta vad skiljer de här "lågprisobjektiven" åt? är det verkligen värt att lägga 500spänn extra i den här prisklassen eller är det totalt onödigt?
mvh
Micke
vilka objektiv är det du har tänkt dig? länka gärna.
och märket på kameran? _:)
_
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
haha tack moalinn, du har rätt jag borde talat om att det gällde objektiv till en Nikon D3000 :P och vad gäller objektiv som sagt var allt i den prisklassen som klara åtminstonne 70-300 men helst ner till 55 eftersom mitt nuvarande objektiv går upp till 55
Bry dig inte så mycket om området mellan 55 och 70, det klarar man sig bra utan, bara att backa ett steg eller gå fram ett, så har man eliminerat det behovet. :-)
Däremot så skulle jag absolut rekommendera ett originalobjektiv av Nikon, man får helt enkelt bäst kvalitet och minst strul med original. Dessutom har alla Nikons telezoomar i den här lägre prisklassen bildstabilisator. De billigaste 70-300 av Sigma och Tamron är inget vidare enligt mig och många andra. Nikons 55-200 är mycket bättre på det mesta, speciellt bildkvaliteten. Sigmas billliga 70-300 DG macro är dock något snabbare i fokuseringen än Nikons, men skärpan är rentav dålig på de långa brännvidderna, speciellt om man inte bländar ner.
Nikons egna 70-300 är dock ändå i en annan kaliber - bättre byggt och snabbare autofokus. En begagnad sån här men utan stabilsator kan man nog hitta rätt billigt begagnat, och då är en sån ett klart bättre alternativ än tredjepartsalternativen. Du måste bara se till att objektivet har beteckningen AF-S i namnet, heter det bara AF få du inte autofokus med det på din kamera.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Fick tag i ett begagnat **Nikon AF 70-300/4,5-5,6G ED VR AF-S
**till en vettig peng så det fick bvli ett sådant i fall någon vart nyfiken på hur det gick.
mvh
micke
bra köpt tycker jag! :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto