Tips till newbie?:)
Just nu har jag ett lånat objektiv till min Canon450D då det gamla gick sönder för några år sedan (long story). Det är var okej i början men nu behöver jag ha ISO't på typ 1600 för att det ska bli något annat på bilden än mörkt blurr… naturligtvis blir bilderna jättekorninga och inte så bra fokuserade. Jag vet inte exakt vad felet är då jag inte har någon fotoutbildning (gick fotoskola i 2 år men SHIT vad den skolan sög…hoppade av för vi fick inte lära oss ett skit:/).
Jag vill nu ha ett nytt objektiv i julklapp för står inte ut när jag inte kan fota varje dag! *geek* :)
Jag har iiingen aning om vilket som är bäst och tänkte det kanske finns folk här som vet? Inget svindyrt snackar vi nu… utan prisvärt och bra.
Ett allround kan man väl säga…
Jag gillar främst att ta porträttbilder och närbilder, men även lite annat.
(Ni får gärna tipsa om ett bra objektiv som tar makrobilder också, och ett telezoom. Ska inte köpa dem nu men framtiden så….drooool).
Kram och tack i förväg!
måste bara säga att det låter konstigt att du måste dra upp isot så högt för att få en ljus bild, vad kör du på för inställningar och i vilket läge?
kan inget om canon, mer än det lilla jag har undersökt på skolans 450D så kan inte ge några direkta jättebra tips men känns ändå väldigt underligt :o
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag ställde om kameran till originalinställnigarna när den började krångla. Så allt är liksom "orört" nu, finns ju en sådan funktion. (ska funka iaf).
Kör på manuell, mer inställningar än så har jag inte lärt mig. Eller ja, kan ju ställa in men vet inte vad allt heter utan har fått prova mig fram.
Måste ändå ha väldigt högt ISO och även…öh..vad heter det>< Dendär ljusinsläppsgrejen.. sorryx) Bländare kaske? *känner mig asdum*
Och ja, kameran va skitbra från början och jag tkr att när jag lånat min tjejs objektiv lyckas jag få bättre bilder men jag vet inte… kanske bara är inbillning. hm. Älskar kameran annars, den har varit skitbra tills det här problemet dök upp:<
jo, då borde det ju fungera. men fungerar det även om du vrider till så att kameran bestämmer över alla inställningar? autoläget på kameran alltså, blir bilderna fortfarande mörka?
isf så är det ju antagligen objektivet, om din tjejs objektiv gör bilderna ljusare (om det är ett likadant förstås) så borde något ha hänt.
tips på ett bra objektiv får någon annan ge tips på, jag är insnöad på nikon jag. :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
ja, samma. Provat alla inställningar. Och nej våra objektiv är inte likadana:P
hah okej, är en insnöad canonist jag!;)