Canonobjektiv
Hej! Min bror önskar sig ett canonobjektiv, närmare bestämt Sigma 18-50/2.8 Macro. Blev dock lite fundersam, när man söker på google står det inget om macro. Finns det olika sorter, eller hur är det?
Sedan undrar jag självklart om objektivet är det allra bästa inom det området? Eller finns det något ännu bättre (inom rimlig prisklass) tycker ni? Vad använder ni, och är ni nöjda?
Tack på förhand!
Det där är inget äkta makro. Ett äkta makroobjektiv har en avbildningsskala på 1:1. Det finns lite olika objektiv och märken att välja på beroende på vilken brännvidd man vill ha.
På den här sidan kan du hitta lite olika sorter. cyberphoto.se
Äsch, länken funkar inte till just den sidan jag går in på, men sök på makro i objektivmenyn så får du fram olika alternativ.

Den här länken kan visa lite fler makroobjektiv som passar Canon:
Alla riktiga makroobjektiv har fast brännvidd, om man inte är petig med vad "fast" betyder. De är alltså inte zoomobjektiv, men många av dem är innerfokuserade; ett innerfokuserat objektiv ändrar brännvidd för att fokusera, men inte för att ändra bildvinkel.
Makroobjektiven är i samtliga fall bland det mest skarptecknande som går att få tag på; de har extremt bra korrektion jämfört med andra objektiv. De fungerar i regel också på större avstånd, enda undantaget är ett Canon med max fem gångers förstoring.
Ett ofta nämnt "problem" med de här objektiven är att de "jagar fokus". Det beror på att objektivet har så stort fokusområde, och om man placerar sig fel eller om det är låg kontrast i det man ska fotografera, så får kameran svårt att hitta fokus. Därför har några av dem möjlighet att begränsa fokuseringsområdet för att slippa "jagandet". Ofta är det bättre att fokusera manuellt på näravstånd, och då gör man det genom att först ställa in ett kort avstånd och sedan gunga lite fram och tillbaks tills man hittar skärpan, i stället för att försöka hitta den genom att skruva på skärpeinställningen. Det är alltså inte något fel att objektivet kan jaga fokus, utan det beror på naturliga begränsningar i hur optik fungerar.
Och Sigma 18-50 är ett mycket bra objektiv, men det är inte ett makro, och om du redan har en normalzoom är det överflödigt om du inte känner behovet av den stora öppningen. Det är fyra gånger så ljusstarkt som den vanliga normalzoomen i den längsta brännvidden, två hela bländrarsteg.
#3 Tack! Det var den sidan jag var inne på och försökte länka till, men av någon anledning hamnade man ändå fel.
Sen kan man fråga sig hur nödvändigt det är med ett riktigt macroobjektiv.
Så här står det i boken Digital fotografi av Scott Kellby:
"Har du inte råd med macro?
Vad sägs om en närbildslins?
Jag fick lära mej av min kompis (och välkände naturfotografen) Moose Peterson vad som förvandlar ditt telezoomobjektiv till ett macroobjektiv för 1/4 av priset och 1/10 av vikten och storleken. En närbildslins ser ut som ett tjockare filter (ungefär 2 cm tjock) och den kan skruvas på både objektiv från antingen Canon eller Nikon, precis som vilket traditionellt filter som helst, men förvandlar ditt zoomobjektiv till ett macroobjektiv. Vad som är så bra med denna lilla närbildslins är att:
(1) Den tar inte upp stor plats i din kameraväska
(2) Den väger bara några gram;
(3) och bäst av allt - den är relativt billig (i alla fall i jämförelse med bra macroobjektiv, som kan kosta omkring 5000 kr).
Det kallas Canon närbildslins (även om det är för Canon, kan du få en version som går att skruva på ett Nikonobjektiv. Det är den enda sak som jag vet kommer från Canon och som är designad för Nikonkameror). Jag använder Canons närbildslins 500D för att montera på mitt 70-200 mm Nikon VR (det är 77 mm) och det gör underverk. Så hur myckket kostar denna lilla trolllkarl? Beroende på storleken på objektivet du ska montera den på, mellan 700-1400 kr. Det är inte illa!"