Lek: Hot
Jag tänkte på det när man tittar i sina vänners fotoalbum i det verkliga livet då anmärker man nästan aldrig på deras bilder utan man försöker i stället uppmuntra dem och tala om det som är bra.
Så i stället för att slå ner på varandras bilder så tänkte jag att när någon har lagt in en bild i den här tråden (om någon vill göra det?) så skriver nästa bara Hot + vad h*n tycker är bra med den bilden och lägger in en ny bild o,s,v
Apropå vad jag har skrivit här lägger jag också in ett citat här från en gammal fotobok som jag tycker är ganska tänkvärt:
"Ty kom ihåg: en intetsägande bild blir inte roligare av att den är tekniskt fulländad. Hos en bild som i sig själv är frejdig eller intressant överser man däremot lätt med smärre fototekniska brister.
Alltså, lycka till
Fotoprofessorn"
Bra idé tycker jag. Känns mer konstruktivt än bara 'hot' or 'not' med tanke på att det bara är ett svar på varje bild.
Det är ju bra att få negativ kritik också, men en tråd med enbart god kritik är nog inte fel för det. Bra med uppmuntrande kritik, man behöver sånt mer än negativ tror jag.
Börjar med den här bilden, tagen igår kväll. Scenen var nästan beckmörk så det var nästan omöjligt att få till skarpa bilder. (f/2,8, 1/40s, iso 6400, 165mm, RAW, beskuren från liggande format till stående och bildbehandlad i LR).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus