Extern blixt
Hade tänkt införskaffa en extern blixt till min Nikon D60. Jag har försökt söka runt på nätet om olika blixtar men jag vet inte riktigt vilken jag bör välja.
Jag vill kunna använda den trådlöst, alltså inte bara ovanpå kameran, men jag har inte riktigt förstått om detta fungerar på min D60? Har kollat på Nikon SB-900, SB-600, SB-800… Har väl blivit lite klokare.. Men det är främst frågan om någon funkar trådlöst med min kamera jag undrar över..
Tittar man på egenskaperna ser man:
SB-900: fungerar trådlöst både som slav och master
SB-800: fungerar trådlöst både som slav och master
SB-600: fungerar enbart trådlöst som slav
SB-600 fungerar alltså enbart trådlöst om du har en annan blix som master som kan trigga den. De andra fungerar som kamerans blixt fast trådlöst om du så vill.
Men det verkar som att D60:an inte har stöd för trådlös blixt. Efter lite sökning, får hoppas nån nikon-användare har ett bättre svar.
Ja, det var det där med att D60 kanske inte klarade av trådlös blixt som jag hittat på andra forum.. Men vet inte exakt hur det ligger till med det..
D60 saknar stöd för extern trådlöst styrd blixt i TTL-läge, men jag tror att det kan funka att fjärrstyra en blixt ändå om man använder radiotriggers, en sändare som man sätter på kameran och en mottagare som man fäster i blxten. Men det blir att använda blixten i manuellt läge i så fall.
Det jag vet att säkert funkar är att använda en "skarvsladd" till blixten, men de är normalt väldigt korta, antagligen bara tänkta att användas på så vis att man håller kameran i höger hand och blixten i vänstra…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus