Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1933 ggr
Lamina
0

OT - Får vem som helst ta min bild?

Vet inte vart jag ska lägga dethär eller om frågan ens hör hemma på foto.ifkous. Men jag tänkte att ni som antagligen kan en hel massa om fotografering också borde veta lite om vad som gäller med bildrättigheter? Oskyldig

Nu är det såhär att jag har tagit en bild på ett föremål som jag själv tillverkat. Inte för att det har med saken att göra, men jag har lagt ner år av arbete på det. Så på en väns begäran tog jag en bild på det och la upp den på facebook så hon kunde se. Jag vet att om jag lägger upp den där så har fb något kontrakt som man skrivit på där det står något om att dom har rätt till ens bilder. Den delen bryr jag mig inte om, dom har ju knappast någon anledning att försöka ta min bild iaf. Men nu är det så att en utomstående person, en annan fb-användare, har valt att "dela" bilden, vilket jag inte vill. Jag har flertalet gånger bett henne ta bort bilden från sin vägg utan resultat och nu är jag uppriktigt sagt fruktansvärt arg. Skrikandes Så min fråga är, är det ens lagligt att göra så? Jag har läst lite om upphovsrätt och så och som jag förstått det så är bilden min och enbart min och får inte användas utan min tillåtelse. Men gäller det även om någon, som i dethär fallet, delar med sig av bilden på ett sätt där det tydligt framgår att jag är fotografen?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[alezan]
0

Vill man inte dela med sig av sitt arbete ska man inte ladda upp det på nätet, så ser tyvärr verkligheten ut idag.

Själv sitter jag med ett case gällande bilder som jag gett tillstånd för publicering på hemsidan till ett shetlandsstuteri i Sverige med fotokredit på mig men där ägaren till stuteriet/hemsidan nu svart på vitt tillskriver sig copyrighten på hemsidan vilket inte är med sanningen överensstämmande.

Kort och gott gör folk som de vill eftersom lagens långa arm sällan om ens aldrig kommer att sträcka sig efter dem.

Lamina
0

Fast nu var ju frågan hurvida det var lagligt eller inte, inte hur verkligheten egentligen ser ut. Jag skulle inte anmäla henne i vilket fall, det tjänar inget till. Men om jag vet att jag har rätten på min sida har jag ett starkare argument och kan dessutom vända mig till fb själva och påpeka att deras användare använder min bild på ett olagligt sätt. Kanske händer det något, kanske inte. Men jag tänker iaf försöka.

Jag har egntligen inga problem med att bilden sprids, hade hon frågat hade jag säkert sagt ja. Det är principen. Jag har själv aldrig använt mig av någon annans bilder utan att fråga, ens när bilderna är på mig, mina husdjur eller något annat som tillhör mig. Man gör inte så. Skrikandes

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

HAPE
0

Men om du tar bort bilden från FB- kan den fortfarande ligga delad då?

Lamina
0

Ska testa. Det blir isåfall mitt sista allternativ då jag gärna vill ha kvar bilden och dom uppskattande kommentarerna på den.

//Lamina

Lamina
0

Om jag raderar bilden så försvinner alla delningar också. Bra att veta, men som sagt min sista utväg.

//Lamina

[Fibbe]
0

Ja, det är lagligt. Du äger fortfarande bilden, men du har gett facebook rätt att använda den.

Men att dela bilder är lagligt även om de inte ligger på facebook. Missförstå mig inte nu, det är inte lagligt att publicera andras bilder, men det är fullt lagligt att länka till andras bilder. Det är ju det som sker på facebook, fast facebook lägger även in en miniatyr på din kompis vägg. Klickar folk på bilden kommer de till din bild och det står att du har publicerat den.

Tar vi bort miniatyren är det lagligt att "dela" även på andra ställen än facebook.

[Em_I_Am]
0

Ett litet tips om du bara vill att en person ska se din bild på facebook nästa gång:

Skapa ett nytt album och ställ in sekretessen på att albumet bara kan ses av en eller flera valda personer (anpassad).

Lamina
0

Jag ställde in så bara mina närmaste vänner kan se bilden nu. Vet inte om det hjälpte eftersom jag tog bort idioten från mina vänner. Störande att det får gå till så, men nu har jag iaf lärt mig en läxa till nästa gång.

Tack för hjälpen iaf. :)

//Lamina