Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1802 ggr
Adrina
0

Dålig autofokus i motljus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon annan som har upplevt detta? älskar motljusbilder & hade världens chans en gång och ta suveräna när det var ett par hästar på ett bete som galoppera omkring i solnedgången, men så krånglar autofokusen! Använder en Nikon D300 och Sigma 70-200 2,8 främst. Objektivet är ju känt för sin snabba AF men kanske är alla objektiv sega i motljus, eller är det nåt som har hänt med mitt? Det bakfokuserar eller så fokuserar det inte alls…

Exempel

Adrina
0

Putt, ingen som upplevt samma problem?

HellviHumle
0

Blir det bättre om du använder spotmätning?

Ställa skärpan manuellt istället?

HH

JazzBass
0

Du har en kamera med autofokusegenskaper i världsklass och objektivet du nämner är också väldigt bra. Men för att få ut allt av den är det viktigt att man också förstår sig på den. Hur har du autofokusen inställd?

Själv rekommenderar jag följande:

Deaktivera fokusen på avtryckaren (via anpassade inställningar) och använd alltid istället AF-ON-knappen baktill med högertummen (tumfokus). Se också till att den aktiverade autofokusinställningen är  51 punkter och 3D-följning.

Sen ställer du spaken på sidan om objektivfästet till nedersta läget (AF-C). Spaken bredvid skärmen baktill rekommenderar jag att du ställer i mittenläget. Det översta läget gör att kameran själv väljer var fokus ska ligga och det kan vara ödesdigert. Det nedersta läget å andra sidan gör att kameran enbart använder den fokuspunkt man valt. Det kan ofta vara tillräckligt bra men inte alltid. Mittenläget gör att om motivet man fokuserat på förflyttar sig (eller om man riktar om kameran) byter kameran fokuspunkt. Det är mest praktiskt tycker jag.

Med tumfokus enligt ovan så fokuserar kameran så länge du håller ner AF-ON-knappen och när du släpper knappen hålls fokus där den sist låg. Det gör att man aldrig behöver använda AF-S-läget på spaken till vänster, och det är också lättare att "byta till manuell fokus genom att bara släppa AF-ON-knappen och ratta på objektivets fokusring. Det funkar på alla objektiv som stöder "manual override" eller har ett s.k. AF/M läge.

Sen är det viktigt att förstå sig på hur autofokussensorerna funkar. De mäter kontrasten över en viss linje (fokuspunkten är inte en punkt utan en linje, alternativt två korslagda som är exaktare). Man bör därför sikta nånting i motivet med en hög kontrast, gärna en skarp kant. Då hittar kameran fokus bäst. Fokuserar man på t.ex. på en plan vit yta hittar inte kameran nåt att fokusera på. Samma sak om det är alltför mörkt så hittar inte kameran nåt att fokusera på, och man kan tvingas ta till manuell fokus.

Det blev lite långt det här, men hoppas du fick nånting ut av det här i alla fall. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus