Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2579 ggr
Sevgilims
0

Fota utan blixt när ljuset är lite halvtaskigt

Jag har inte så mycket erfarenhet eller kunskap kring fotografering men jag tycker det är jättekul att lära mig! Har en enkel systemkamera - Nikon D60 som jag i alla fall upplever räcker gott och väl till mina behov.

Det här med inställningar är en djungel för mig! Min stora svårighet är när jag ska fota utan blixt. Har katter som jag fotar ofta och gärna och det är omöjligt att fota dem med blixt. Stänger jag av blixten blir inte bilden bra heller.

Vad jag skulle önska är lite tips på inställningar jag kan göra för att lättare fota katterna utan blixt och då dagsljuset inte är det bästa.

Tack på förhand! Glad

DesK
0

För att få någorlunda bra bilder vid dåliga ljusförhållande behöver du ett stativ och gärna också en ris /bönkudde (kan enkelt sys ihop av tygrester och sen fyllas med bönor, ärter eller ris). Vad beträffar inställningar så kan du öka ISO, hur mycket du kan öka på ISO utan att dina bilder blir alltför brusiga vet jag inte, men det finns säkert nån annan här som vet.  Sen är mitt tips att du kollar i din bruksanvisning och leker med övriga inställningar Glad

/Désirée

JazzBass
1

Det gäller att ha koll på vad som gör en bild till en bild, alltså ljuset. Man måste få in en viss mängd ljus för att bilden ska bli lagom ljus. Utomhus i starkt dagsljus fångar man in rätt mängd ljus väldigt snabbt och enkelt. Inomhus i dåligt ljus är det svårare. Man får antingen tillföra mer ljus via en blixt eller exponera kraftigare.

Exponera kraftigare kan man göra på tre sätt:

- Använda längre slutartid. Dubbelt längre slutartid ger dubbelt (ett steg) mer ljus.

- Använda större bländare. Här är ofta kitobjektiv ganska begränsande, eftersom de är ganska ljussvaga, alltså har förhållandevis liten maxbländare, ofta kring f/4 - f/5,6. Ett ljusstarkt fast objektiv som 50/1,8 ger tillgång till en stor bländare på f/1,8 som släpper in drygt 4 gånger (2 steg) mer ljus än f/4 och drygt 8 gånger (3 steg) mer än f/5,6.

- Höja isotalet. Dubbelt högre isotal ger dubbelt (ett steg) ljusare bild. Högt iso medför dock mer brus.

Oftast kör man en kombination av ovanstående när man fotograferar i sämre ljus. Ska man fotografera rörliga motiv utan blixt vill man hålla slutartiden tillräckligt kort för att inte få alltför mycket rörelseoskärpa. Bländaren vill man kanske inte öppna upp helt på ett ljusstarkt objektiv heller för att skärpedjupet bli väldigt kort. Iso tvingas man ofta höja ganska rejält för att få till en tillräckligt kort slutartid, även om man kör med ljusstarka objektiv. Hur mycket man behöver höja isotalet beror på hur ljust det är, hur lång slutartid man kan acceptera och vilken bländare man vill/kan använda.

En blixt gör det oändligt mycket lättare att fotografera och frysa rörliga motiv i sämre ljus. Där är en extern blixt mycket bättre än den inbyggda, då man kan studsa blixten i tak och väggar istället för att panga rakt på, och på det viset få ett mjukare och naturligare ljus.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Berätta gärna vad det är som gör att du tycker att det är omöjligt med blixten.

Det är faktiskt inte möjligt alls ibland att få skarpa och färgrika bilder om ljuset inte är bra, och ibland måste man acceptera hur det helt enkelt blir. När ljuset är svagt blir slutartiden lång, och om då kameran rör sig får man skakoskärpa, och om katten rör sig blir den suddig.

Om man ställer upp ISO kan slutartiden bli kortare, men till priset av att det blir mer brus, intryck på sensorn som inte kommer av ljuset, utan genereras inne i elektroniken.

Men fotografi betyder ju att skriva med ljus, och för att kunna göra det måste man ha ljus.

Man kan ofta få bättre blixtbilder med extern blixt, så att man kan få ljuset från ett annat håll, men om allmänljuset är mycket svagt kan det vara svårt för kameran att ställa skärpa, och om man tar katter kanske den lilla lampan på kameran fångar uppmärksamheten, så att katten gör något helt annat än man tänkte sig. Kanske man måste stänga av den.